Varia ja GA Telesis Engine Services Oy kouluttavat lentokonemoottorien saloihin

Artikkeli

Varian yhteistyö yritysten kanssa tarjoaa erilaisia polkuja työelämään. Sami Bakiri, Iise Hanad ja Lauri Seppälä löysivät kiinnostavan työn lentokonemoottorien parista.

Iise, Sami ja Lauri seisovat ison moottorin edessä GATEsin tiloissa.

Iise Hanad (vasemmalla), Sami Bakiri ja Lauri Seppälä päätyivät Variasta töihin lentokonemoottorikorjaamo GA Telesis Engine Services Oy:lle.

Ammattiopisto Varian opiskelijoilla on erilaisia urapolkuja, joista monet alkavat jo opiskeluaikana. Ensikontakti yritykseen syntyy usein vierailujen, tapahtumien ja työpaikoilla oppimisen kautta.

Lentokoneasentajaksi parhaillaan opiskeleva Lauri Seppälä sekä Variasta valmistuneet Sami Bakiri ja Iise Hanad työskentelevät lentokonemoottorikorjaamo GA Telesis Engine Services Oy:llä (GATES). Variassa karttunut osaaminen on ollut hyvä pohja ammattitaidon kehittämiselle työelämässä.

- Tämä on suoraa jatkumoa erityisesti Varian moottorikurssille, kertoo GATESin Trainee-ohjelmassa opiskeleva Lauri Seppälä.

Seppälä toimii suihkumoottoriasentajana ja suorittaa viimeistä vuottaan Variassa oppisopimuksella. Mahdollisuus siirtyä koulun penkiltä oppisopimuskoulutukseen tarjoutui viime helmikuussa.

- Opettaja Jukka Raitisoja tuli kesken talven opintojen kertomaan, että GATES hakee Varian opiskelijoita Trainee-ohjelmaan.

10 kuukautta kestävään jaksoon kuuluu neljä viikkoa opiskelua Variassa. Muu oppiminen tapahtuu työpaikalla.

GA Telesis Engine Services Oy on moottorikorjaamo, jonka Trainee-ohjelma vastaa ilmailualan tarpeeseen kouluttaa osaavia moottoriasentajia.

- Parasta on se, että saan tehdä sitä mistä tykkään. Ja tästä vielä maksetaan palkkaa. En ole hirveän pahoillani siitä, että on vakituinen työpaikka jo vuotta ennen valmistumista, Seppälä kertoo.

Hyvät eväät työelämään Variasta

Yhteensä 37 Varian lentokoneasentajaa on päätynyt töihin GA Telesikselle. Heistä 12 on suorittanut yrityksen kuuden kuukauden Trainee-ohjelman.

Iise Hanad kävi Trainee-ohjelman neljä vuotta sitten valmistuttuaan lentokoneasentajaksi. Hän kokee saaneensa Variasta työhönsä tärkeän pohjan. Lentokoneasennuksen koulutuksessa perehdytään koko lentokoneen huoltoon, työkaluihin ja manuaaleihin.

- Olen kouluttanut GA Telesiksellä uusia kavereita. Kun joku on opiskellut lentokonealalla, sen huomaa. Hän ymmärtää heti, mitä täällä tehdään.

Hanad on sittemmin päässyt GATESilla suorittamaan moottoriasentajan työssä tarvittavia lupia ja koulutuksia sekä edennyt urallaan.

- Parasta työssä on sen vaativuus. Pitää olla tarkka ja huolellinen.

22 vuotta lentokonemoottorien parissa työskennellyt Sami Bakiri on havainnut, että opiskelijat tulevat nykyään Variasta työelämään entistä valmiimpina.

- On tapahtunut huimaa kehitystä. Koulusta tulee eväitä varsinkin teoriapuolelle.

Asentajana pitkään työskennellyt Bakiri on ehtinyt uransa aikana esimerkiksi kouluttaa ja olla tukena uusien moottorien purussa ja kokoonpanossa. Nykyään hän toimii tarkastajana.

- Ajan saatossa on karttunut osaamista. Vaikka on samantyyppistäkin työtä, jokainen keissi on erilainen.

GA Telesis Engine Services Oy:n tuotannon johtaja Jari-Pekka Lievosen mukaan työ lentokonealalla on jatkuvaa oppimista, sillä työelämä muuttuu koko ajan.

- Uskon, että koulutus madaltaa kynnystä alkaa oppimaan asioita työelämässä. Tällä alalla pätevyys määritellään tietojen, taitojen ja asenteen kolmiyhteytenä, hän kiteyttää.

Toiveammatissa lentokonealalla

Bakiri, Hanad ja Seppälä ovat haaveilleet työstä lentokoneiden parissa lapsesta asti.

- Jos ala kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti lähteä opiskelemaan, Seppänen sanoo.

Hanadia ja Bakiria yhdistää alavalinnan lisäksi tausta. He molemmat ovat muuttaneet Suomeen Afrikasta. Suomen kielen opiskelun jälkeen mahdollistuivat opinnot Variassa.

- Tämä on toiveammattini, Hanad sanoo.

Seppälä haki Variaan ensimmäisen kerran armeijan jälkeen. Tuolloin hän päätyi kuitenkin töihin lentokentän maapalveluihin. Kun korona pisti työt kentällä tauolle, nelikymppinen Seppälä päätti hakea uudelleen lentokoneasentajan koulutukseen.

- Ei ole kaduttanut hetkeäkään. Meitä on luokassa monen ikäisiä, enkä ole vanhin.

Seppälä on viihtynyt GA Telesiksellä erityisen hyvin, vaikka piti työstään myös lentokentällä.

- Toki asemalla pyörimisessä on omat puolensa, mutta sitä on kiva katsoa talvella ikkunasta.

Yritysyhteistyö lisää opiskelijoiden tietoisuutta työelämästä

Lentokoneasennuksen opettaja Jukka Raitisoja on kehittänyt viime vuosina ammattiopisto Varian ja GA Telesis Engine Services Oy:n yhteistyötä. Hän kertoo, että moni opiskelija innostuu moottoriasennuksesta päästessään paikan päälle näkemään isoja suihkumoottoreita.

Myös Sami Bakirin vahva kiinnostus moottoreihin heräsi opiskeluaikana harjoittelussa silloisessa Finnairin moottorikorjaamossa, joka on tänä päivänä yhdysvaltalaisen GA Telesis, LLC:n tytäryhtiö GATES.

Pääsin näkemään monipuolisesti eri osastoja; linjahuoltoa sekä pyörä- ja jarrukorjaamoa. Yksi paikoista oli moottorikorjaamo. Mä tykästyin siihen. Jotenkin vain kiinnosti moottorit.

Uutena Varian ja GA Telesiksen yhteistyön muotona on työpaikkaohjaajakoulutus. Se antaa eväitä opiskelijan ohjaamiseen työpaikalla yrityksen tarpeiden mukaan.

- Työharjoittelu on usein opiskelijan ensimmäinen kohtaaminen työelämän kanssa. Työpaikkaohjaajalla on siinä päärooli, GATESin Jari-Pekka Lievonen kuvailee.

Varian yhteistyö yritysten kanssa jatkuu ja kehittyy työelämän muuttuvien tarpeiden myötä.

- Ammatillisen koulutuksen tehtävä on palvella työelämää. Tämä onnistuu, kun yritysten kanssa saadaan aikaan hyvä vuoropuhelu, Jukka Raitisoja sanoo.

Raitisojan mukaan yhteisten toimintatapojen löytyessä voidaan kehittää yllättäviäkin yhteistyön muotoja.

- Kun molemmat osapuolet ovat sitoutuneita, mahdollisuudet ovat rajattomat.

 

Lue lisää lentokoneasentajan koulutuksesta.

Tutustu Varian oppisopimuskoulutukseen.

Tutustu Varian työpaikkaohjaajakoulutukseen.

Avainsanat

VariaToisen asteen koulutusYhteistyöOppisopimus