Ensimmäinen englanninkielinen asiakaspalvelukoulutus pyörähti käyntiin Vantin työntekijöille
Vantin kanssa yhteistyössä kehitetty koulutus antaa eväitä monenlaisiin asiakaspalvelutilanteisiin. Tänä syksynä se järjestetään ensimmäistä kertaa englannin kielellä.
Varia Hiekkaharjun luokkatilaan on kokoontunut parikymmentä vanttilaista. Englanninkielisen asiakaspalvelukoulutuksen toinen tapaaminen on alkamassa. Joukossa on monia kansallisuuksia ja kieliä, ja paikalla ovat edustettuna kaikki Vantin palvelut. Tällä kertaa puhtauspalveluilla on kuitenkin selkeästi suurin edustus.
Tämä on ensimmäinen englanninkielinen asiakaspalvelukoulutus, jonka ateria-, puhtaus-, kiinteistö- sekä aula- ja turvapalveluja tuottava Vantti järjestää yhdessä Varian kanssa. Kurssin opettajana toimii Sanna Karayilan, joka on ohjannut jo useita suomenkielisiä asiakaspalvelukoulutuksia Vantille.
Suomenkielisiä kursseja on järjestetty syksystä 2023 lähtien. Ensimmäiset kurssit olivat pilotteja, joiden pohjalta kävi nopeasti selväksi, että kurssi kannattaa ottaa mukaan Vantin vakituiseen koulutustarjontaan. Sisällöltään nyt alkanut kurssi on täysin sama kuin aiemmatkin, vain opetuskieli poikkeaa edellisistä.
Oppia omien kokemusten kautta
Koulutusiltapäivän alkuun opiskelijat saivat keskustella omista asiakaspalvelukokemuksistaan, niin hyvistä kuin huonoistakin. Samalla ryhmä pohti, mikä tekee asiakaskokemuksesta hyvän. Tämän jälkeen käytiin läpi hyvän asiakaspalvelun periaatteita Vantissa ja pohdittiin, millaisia asiakaspalvelutilanteita Vantin eri palveluissa voi tulla vastaan.
Pienen jaloittelutauon jälkeen opiskelijat jaettiin neljän hengen pienryhmiin, joissa keskusteltiin asiakaskokemuksesta oman työn näkökulmasta. Opiskelijoita pyydettiin pohtimaan, miten omassa työssä voi tuottaa hyviä asiakaskokemuksia, ylittää asiakkaan odotukset ja tarjota asiakkaalle lisäarvoa. Lisäksi opiskelijat saivat keskustella siitä, mitä hyvä asiakaspalvelu tarkoittaa omassa työssä, millaisia hyviä asioita jo tapahtuu ja toisaalta, missä olisi vielä parannettavaa.
Tavoitteena parempi asiakaskokemus
Kurssin tavoitteena on antaa vanttilaisille ohjeita ja eväitä erilaisiin asiakaspalvelutilanteisiin. Koska Vantti tuottaa palveluita erilaisiin kohteisiin ja erilaisille ihmisille, ovat myös asiakaspalvelutilanteet vaihtelevia. Siksi niihin on myös hyvä varautua etukäteen mahdollisimman hyvin.
Niin englannin- kuin suomenkielisilläkin kursseilla opiskelijat pääsevät tutustumaan erilaisiin arjessa vastaan tuleviin tilanteisiin ja harjoittelemaan niiden käsittelyä. Näin vahvistetaan sitä jo ennestään hyvää vanttilaista palveluasennetta, joka näkyy kohteissa ystävällisenä palveluna ja hyväntuulisina kohtaamisina.
Alkuperäinen teksti on julkaistu Vantin henkilöstölehdessä.