Miten Workseediä käytetään Varian tutkinnoissa? Digitaalisen etenemisen seurannan kokonaisuus Variassa

Blogi Digivaria

Asiasanat

KoulutusYhteistyökumppanit

Variassa juteltiin taas kevään tiimikierroksilla Workseedin käytöstä (ja vähän itslearningistäkin, koska verkko-oppimisympäristömme on myös etenemisen seurannan välineenä parissa Varian tutkinnossa). Tiimeissä kuultiin tosi hyviä esimerkkejä siitä, miten Workseedin käyttö helpottaa opettajien ja opiskelijoiden työtä.

Kuva julisteesta, jonka otsikko on Miten Workseediä käytetään Varian tutkinnoissa. Julisteen sisältö on avattu blogitekstiin.

Sisältö

Varian tiimien keskusteluissa nousivat tänä keväänä esille erityisesti:  

  • Opiskelijoiden etenemisen seuraamisen tärkeys ja helppous 
  • Apu näytön suunnittelussa ja ajoituksessa 
  • Näyttösuunnitelma 
  • Varian suosituin Workseedin sisältötyyppi (päiväkirja monivalinnalla ja kuvalla)  
  • Opiskelijoiden Workseedin käyttöönottovaiheen tärkeys 
  • Tiimin suunnittelutyön toteutus ja rakenne 

Mikä etenemisen seuranta, ohjaus ja palaute? 

Mutta palataan vähän taaksepäin. Mikä väline tämä on? Mitä digitaalinen etenemisen seuranta, ohjaus ja palaute opiskelijan osaamisen hankkimisessa tarkoittaa Variassa? Voit tutustua ajatukseen ja sen taustoihin tarkemmin täältä: Digitaalinen etenemisen seuranta Variassa (Prezi)    

Miksi tätä tarvitaan? 

Taustalla on opettajan ja opiskelijan työn helpottamisen, tutkinnon kokonaisuuden hahmottamisen ja opintoihin sitoutumisen lisäksi laki ammatillisesta koulutuksesta ja koulutuksen järjestäjän vastuut ja velvollisuudet. Variassa digitaalisella etenemisen seurannalla helpotetaan monta asiaa, kuten esimerkiksi:  

  • Osaamisen hankkimisen suunnittelu  
  • Osaamisen osoittamisen suunnittelu  
  • Palaute osaamisen kehittymisestä  
  • Oikeus saada opetusta ja ohjausta  
  • Osaamistavoitteiden saavuttamisen edellytyksistä huolehtiminen  
  • Mahdollisuus itsearviointiin  
  • Työpaikkaohjaajan perehdyttäminen tutkinnon sisältöön ja arviointiin  
  • Osaamisperusteisuus ja eri ympäristöissä hankitun osaamisen tunnistaminen  
  • Yksilöllisen opintopolun suunnittelu  
  • (Oppivelvollisen) opiskelijan etenemisen seuraaminen 

Keskustelukierrokset kehittämisen välineinä 

Varian tiimikeskustelujen kierrokset syntyivät muutama vuosi sitten kun Workseediä otettiin käyttöön. Kierroksella on yleensä mukana koko tiimi esihenkilöineen ja lisäksi asiasta vastaava osaamispalvelupäällikkö, Varian Workseed-yhteyshenkilö ja verkkopedagogi. Keskustelut koskevat siis käytännössä jokaista Varian opettajaa, ohjaajaa ja osaamispalveluesimiestä. 

Kierroksia on jatkettu vuosittain, koska ne ovat olleet hyviä tilaisuuksia:  

  • Esitellä tiimin kehitystyötä Workseedin kanssa  
  • Kertoa ja näyttää hyviä käytäntöjä, uusia sisältöjä ja havaittuja hyötyjä tai kohdattuja ongelmia 
  • Muodostaa käsitys Varian Workseedin käytön kokonaisuudesta ja jakaa ideoita tiimistä toiseen
  • Keskustella tiimissä yhdessä ja sopia tiimin jatkosuunnitelmia  
  • Koota tarvittaessa viestiä palveluntarjoajille  
  • Kysyä ja saada vastauksia sekä sopia työpajoja Varian Workseed-yhteyshenkilö Liisan kanssa (työpajoja saa toki aina sopia erikseenkin!)

Keskustelujen kooste keväältä 2023 

Miten Variassa sitten menee digitaalisen etenemisen seurannan suhteen? Tutustu kevään keskustelujen koosteeseen alta! Suurkiitos kaikille keskustelijoille ja esittelijöille! 

Koosteen lisäksi voit tutustu Varian Workseedin käyttön tarkempiin erimerkkeihin myös aiemmista Digivaria-blogin teksteistä ja niistä löytyvistä videoista: 

Kooste: Anna Kepanen, verkkopedagogi 

Yhteyshenkilöt: Liisa Huittinen, Varian Workseed-yhteyshenkilö ja rakennusalan opettaja, Anna Kepanen, verkkopedagogi ja Sirja Rytkönen, osaamispalvelupäällikkö

Kooste kuvina Canvassa

Tutustu visuaaliseen koosteeseen Canvassa linkin kautta (tai katso tekstisisältönä alempaa): 

Miten Workseediä käytetään Varian tutkinnoissa?

Tai kooste tekstinä 

Saman koosteen voit myös lukea tästä alta.

Miten Workseediä käytetään Variassa? (1/6)

Workseediin kerääntyy opiskelijan osaamisen hankkiminen kaikista eri ympäristöistä kuten työsalista, verkosta, työpaikalta jne. 

Kun Workseed on saatu vakiintumaan käyttöön, siitä ei enää haluta luopua. 

“Teoriat itsissä, etenemisen seuraaminen Workseedissä.” 

Workseedin päiväkirja-toiminnallisuus: 

  • Suosituin! 
  • Yleisimmin käytetty Workseedin sisältötyyppi Variassa 
  • Usein monivalinta, jonka lisänä kuva/teksti 
  • Pylväsdiagrammi on todella hyvä osaamisen hankkimisen seuraamiseen eri työtehtävien välillä 
  • Usein Workseed on ollut tutkinnossa ensin käytössä työpaikoilla oppimisessa päiväkirjana, sitten laajenee käyttöön myös osaamisen hankkimisessa oppilaitoksessa 

Workseedin tehtävät: 

  • Myös näitä käytetään 
  • Ei-toistuva 
  • Kerran kuitattava / vastattava työtehtäväkokonaisuus 

Ohjaus ja palaute: 

  • Osa opettajista käyttää systemaattisesti kommentointi-toiminnallisuutta 
  • Kun opiskelijat tottuvat tähän, heillekin tulee käytännöksi seurata ja vastata keskusteluissa 
  • Myös työpaikkaohjaajia on saatu mukaan aktiiviseen kommentointiin useissa Varian tutkinnoissa 
  • Ohjausta ja palautetta annetaan tietysti myös suullisesti

Workseedin käyttö opiskelijoille rutiiniksi (2/6)

"Mietitään tutkinnon osissa polutus myös Workseedin käytön suhteen." 

“Muutama viikko ja kaikki käyttivät sujuvasti.”  

“Ensimmäinen ope tekee ison työn, sen jälkeen jo tuttu opiskelijoille." 

“Meillä oli syksyllä aina torstaisin Workseed-aika." 

“Meidän alalla joillakin työpaikoilla on esim. 15 min varattu työaikaa Workseedin täyttämiseen.” 

"Osa opiskelijoista ei jaksa täyttää päiväkirjaa ja heitä pitää muistuttaa siitä tosi usein." 

"Joskus haasteena on, että "valintalista"-päiväkirjassa opiskelijat tekevät vääriä valintoja." 

Vinkkejä tiimeistä: 

  • Workseed kannattaa ottaa käyttöön heti ensimmäisessä ammatillisessa tutkinnon osassa 
  • Ensimmäiset päiväkirjat/tehtävät voivat olla hyvin yksinkertaisia, tavoitteena on kehittää digitaitoja ja tarvittaessa myös suomen kielen taitoa ammatillisen osaamisen lisäksi  
  • Tehdään käytöstä tuttu opiskeluun kuuluva rutiini  
  • Aluksi opettajan tukea ja muistutusta tarvitaan enemmän  
  • Jatkossa esim. työelämässä oppimassa päästään jo vähemmällä muistuttelulla 

Workseed näyttöjen suunnittelussa ja näytöissä (3/6)

“Näytön raportti valmistuu päiväkirjaan ja ope pääsee reaaliajassa kiinni näytön etenemiseen.”  

“Työelämätoimikuntien vierailuissa on myös ollut kiinnostusta näihin ja koko Workseedin käyttö kertoo myös näyttöjen laadusta.”  

“Työpaikkaohjaajat ovat tykänneet, että pääsee katsomaan esim. tutkinnon perusteet suoraan näyttösuunnitelmasta.” 

Kaikessa Workseedin käytössä on mietittävä kyseisen tutkinnon osan tarpeet 

Erilaisia tapoja tehdä näyttösuunnitelma, esim:  

  • Raksi ruutuun -kuittaus: “Näytön suunnitelma tehty yhteistyössä opettajan ja työpaikkaohjaajan kanssa” 
  • Päiväkirja: näyttöviikon työtehtävät 
  • Monivalinta: näyttötehtävät 
  • Laaja suunnitelma: suunnitelma, erillinen näyttöpäiväkirja ja myös näyttöön kuuluvien raporttien tuottaminen Workseediin.  
  • Perusteisiin tutustuminen 

Näyttö: 

  • Näytön ajankohdan sopimisessa etenemisen seuranta tärkeää! 
  • Tutkinnon osan tuotokset tukena arviointikeskustelussa 

Työpaikkaohjaajat Workseedissä (4/6)

“Ohjaus kuuluu meille yhteistyössä työpaikan kanssa, antaa myös Variasta hyvän kuvan, kun on seurattu ja varmistettu.” 

Kokemuksia työpaikkaohjaajilta: 

  • Tutkinnon peruste, rakenne ja työtehtävät sekä ammattitaitovaatimukset on helppo löytää Workseedistä
  • Osa haluaa antaa palautetta opiskelijoille tätä kautta 
  • Osa kokee vieraaksi, onko ylimääräistä työtä? 
  • Osa työpaikoista kysyy itse Workseediä käyttöön 
  • Noin puolessa Varian tutkinnoista työpaikkaohjaajat ovat mukana käyttämässä Workseediä 
  • Noin puolessa tutkinnoista eivät (vielä) ole 

Workseedin hyödyt opiskelijoille (5/6)

“On opiskelijoiden etu, että tekeminen laadukasta. Kun Workseedissä on kaikki asiat, joita tutkinnon osassa opiskellaan, kaikki saavat saman sisällön opettajasta riippumatta.” 

  • Näkee, miten tutkinnon osa etenee  
  • Päiväkirjan analytiikkapalkit hyvät opiskelijoille  
  • Kuvat tukevat muistia silloinkin kun suomen kielen taito ei vielä niin hyvä  
  • Raportissa näkyvät tuotteet ja työ  
  • Opinnot voivat nopeutua  
  • Tekeminen tulee dokumentoitua  
  • Opettaja voi antaa kannustavaa kommenttia  
  • Voi kysyä opettajalta tiettyyn työtehtävään liittyviä asioita suoraan tehtävän yhteydessä  
  • Työpaikkaohjaajat saadaan helposti mukaan ohjaukseen  
  • Myös itsearviointi mahdollista kätevästi  
  • Ensimmäinen tehtävä on tutkinnon perusteisiin tutustuminen, jonka jälkeen tietää tavoitteet  
  • Opiskelijat käyttävät digivälineitä tulevaisuuden työelämässä, hyvä harjoitella myös opinnoissa
  • Opiskelija oppii raportointia työelämää varten  
  • Raportit voi tulostaa esim. liitteeksi lupakirjan hakuun tai työnhakuun 

Workseedin hyödyt opettajille (6/6)

  • Pysyy koko ajan mukana mitä opiskelijat tekevät ja voi ohjata ja antaa tukea oikeaan aikaan  
  • Opettajan työ vähenee ja kaikki löytyy yhdestä paikasta  
  • Jos ja kun ope vaihtuu, jää osaamisen hankkiminen näkyviin  
  • Näkee työpaikalta reaaliaikaisesti, onko monipuolista työtä opiskelijalle ollut, ja voi ottaa ajoissa yhteyttä työpaikkaohjaajaan  
  • Opettaja näkee hyvin mitkä aihealueet on tehty ja mitä on tekemättä  
  • Näkee milloin näytön aika  
  • Ohjeistettu itsearviointi mahdollista (minkälaisia kehittämiskohteita, millaista palautetta saanut)
  • Tutkinnon osan rakenne ja sisällöt perusteen mukaan  
  • Tietty yhdessä sovittu minimitaso tutkinnon osalle  
  • Opettaja voi antaa kannustavaa kommenttia  
  • Opettajan työn kehittäminen: opiskelijoiden kirjoitukset ovat palautetta opettajalle 
  • Workseedissä tehty ohjaus dokumentoituu sinne 

Kehittämisen sujuvuutta omassa tiimissä parantaa:

  • Tiimissä on sovitut roolit kuka tekee mitäkin ja lisäksi aikaa tekemiseen 
  • Tutkinnon osissa on yhteiset sisällöt  
  • Muualla olevia asioita siirretään Workseediin niin hyvin, että pystytään jättämään vanha käytäntö pois  
  • Työpaikkaohjaajia voisi ottaa enemmän mukaan jo suunnitteluun 
  • Otetaan jo ensimmäisessä tutkinnon osassa Workseed käyttöön, vaikka edes vähän 

Liittyvät sisällöt

Kaikki kategoriassa Digivaria