Ilmasto-osaamista mobiilipelillä ja Varian matkailualan opiskelijat oppaina tulevaisuuteen

Blogi Digivaria

Asiasanat

KoulutusOpiskelijat

Sisältö

My2050-mobiilipelillä pääse seikkailulle tulevaisuuteen ja oppimaan ilmastoasioita Vantaalla, Espoossa, Helsingissä ja Tampereelle. Lue pelistä lisää, lataa sovellus ja sukella seikkailuun: https://my2050.fi/. Vantaalla peliä pelataan Heurekan ympäristössä ja mukaan tarvitset puhelimen ja 60 minuuttia aikaa. My2050 sopii niin yläkoululaisille, opiskelijoille, kaveri- tai työporukoille kuin perheille. Lapsetkin voivat lähteä mukaan tulevaisuusseikkailulle vanhempien mukana.

Vantaalaisten koulujen oppilailla ja opiskelijoilla on lisäksi mahdollisuus päästä mukaan matkalle kestävään tulevaisuuteen Varian matkailualan toisen vuoden opiskelijoiden opastamina. Opettaja voi ilmoittaa ryhmänsä mukaan oppimaan ilmastonmuutoksesta, kestävästä kehityksestä, hakemaan hyvinvointia ulkona liikkumisesta ja pohtimaan tulevaisuuden yhteiskunnan ongelmia ja ratkaisuja! Ohjatut pelipäivät ovat tänä syksynä pe 24.9., ti 5.10. ja ke 13.10. Ohjattuna pelin kesto on 1,5 h. Ilmoittautumistiedot löytyvät Kasvatuksen ja oppimisen toimialan resurssiviisauden sisäiseltä sivustolta.

Ohjattuina pelipäivinä vantaalaiset opettajat pääsevät helpolla. Heurekalla ilmoittautuneet ryhmät ottaa vastaan joukko hyvin valmistautuneita Varian opiskelijoita.

Varian matkailualalla on kokemusta pelin vetämisestä jo viime vuoden hyisestä marraskuusta, jolloin peliä pelautettiin ohjatusti osana Vantaan Vihreän viikon ohjelmaa. Kylmä ja korona eivät estäneet positiivisia Varian oppaita eivätkä vauhdikkaita alakoululaisia pelaajia nauttimasta ulkoilusta ja yhteisestä tekemisestä turvallisesti.

Pelaajaluokkien opettajat olivat tyytyväisiä työnjakoon. Varian opiskelijat ottivat luokat vastaan varta vasten valmistetuilla nimikylteillä ja opastivat joukkueisiin jakautuneet oppilaat pelin alkuun. Pelialueella he kannustivat, auttoivat, innostivat ja elivät mukana pelaajien onnistumisissa. Pelin jälkeen joukkueet saivat kertoa kokemuksistaan, onhan kokemuksen purku ja palaute tärkeä osa tapahtumaa.

Innokkaiden ja tyytyväisten ryhmien opastaminen oli tietysti palkitsevaa matkailualan opiskelijoille. Alun mahdollinen jännitys vaihtui tyytyväisyyteen projektista ja saadusta palautteesta. Mahtavaa oli, että mukaan saatiin monen ikäisiä oppilaita ja opiskelijoita ja näin ollen monipuolista kokemusta ohjaamisesta. Saatiinpa mukaan englanninkielinenkin ryhmä ja omat opastaidot pääsivät tosi toimeen myös vieraalla kielellä. Toivottavasti tänäkin vuonna saadaan paljon ryhmiä mukaan!

Matkailualan opinnoissa tällaiset projektit sopivat paremmin kuin hyvin tutkinnon sisältöihin ja osaamisen hankkimiseen. Oppiminen aidossa työympäristössä on niin konkreettista, hauskaa kuin hyödyllistäkin. Yhteen projektiin sisältyy paljon oppia ohjauksen ja tapahtuman suunnittelusta, taustatyöstä, valmistautumisesta ja valmisteluista. Peli täytyy ottaa haltuun myös sisällöllisesti, pelialue tulee tuntea ja kohderyhmä huomioida. Asiakaspalvelun perussäännöt pätevät myös oppilasryhmien kanssa ja aktiivisuutta ja positiivista asennetta löydetään säässä kuin säässä. Erilaiset oppimisympäristöt toteutuvat tässä projektissa monella tavalla: opitaan ulkona, oikeissa työtehtävissä, mobiilisti ja yhdessä.

Kestävän tulevaisuuden ja ilmastonmuutoksen teemat sopivat hyvin matkailualan koulutukseen. Matkailuala tiedostaa kestävän kehityksen kaikki ulottuvuudet ja toimintaa kehitetään näistä lähtökohdista. Myös siitä syystä ilmastonmuutospelin ohjaaminen sopii monella tavalla osaamisen hankkimiseen varialaisille matkailualan opiskelijoille.

Anna Kepanen

Kuvat ja lisätietoa matkailualan projekteista: Heidi Hintikka

Liittyvät sisällöt

Kaikki kategoriassa Digivaria