Kansainvälisten opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien kokemuksia sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutuksesta
Variassa toteutetaan sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa oppisopimuskoulutuksena kansainvälisille sairaanhoitajille verkko-opetuksena. Blogissa kerrotaan tutkintoa opiskelevien filippiiniläisten ja intialaisten sairaanhoitajien sekä heidän työpaikkaohjaajiensa kokemuksista.
Grasse Oivukka, Paulose Kurien ja Raila Säkkinen työpaikalla.
Sisältö
Teksti: Heidi Koskinen ja Heli Oksanen, hoitotyön opettajat
"Kun aloitin työssäni, minusta tuntuu kuin olisin ulkoavaruudessa, kun he puhuivat suomen kieltä niin nopeasti, etten ymmärrä."
Näin kuvaili yksi kansainvälinen opiskelija kokemuksiaan, kun hän aloitti oppisopimuskoulutuksen Vantaan ammattiopisto Variassa.
Variassa on toteutettu sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa oppisopimuskoulutuksena kansainvälisille sairaanhoitajille verkko-opetuksena vuoden 2022 alusta. Variaan on tähän mennessä tullut opiskelemaan sosiaali- ja terveysalalle yhteensä noin 150 kansainvälistä opiskelijaa. Kansainvälisillä opiskelijoilla on paljon työkokemusta erilaisista hoitoalan työyksiköistä sekä heidän omasta kotimaastaan että eri Euroopan maista ja esimerkiksi Saudi-Arabiasta. Opiskelijoiden oppisopimuskoulutus kestää Variassa noin vuoden, ja he työskentelevät eri puolilla Suomea.
Tässä blogikirjoituksessa kuvataan, millaisia kokemuksia kansainvälisillä opiskelijoilla oli oppisopimuskoulutuksesta ja verkko-opinnoista. Lisäksi halusimme selvittää työpaikkaohjaajien kokemuksia kansainvälisten opiskelijoiden ohjaamisesta. Kansainvälisillä opiskelijoilla tarkoitetaan tässä blogikirjoituksessa filippiiniläisiä ja intialaisia sairaanhoitajia, jotka opiskelevat sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalalla. Tämän osaamisalan suorittanut lähihoitaja osaa edistää asiakkaan terveyttä ja toimia kotihoidossa sekä sairaanhoitotyössä erilaisissa toimintaympäristöissä (OPH 2021).
Opiskelijoiden kokemuksia oppisopimuskoulutuksesta ja verkko-opetuksesta
Opiskelijoiden mielestä oppisopimuskoulutus oli hyvä mahdollisuus opiskella ja tehdä työtä samanaikaisesti. Suomen kielen oppiminen koettiin suurimpana haasteena oppisopimuskoulutuksen alussa. Toisaalta opiskelijoiden mielestä suomen kielen opiskelu koettiin myös hauskana ja mielenkiintoisena.
"Kun ihmiset nauroivat, nauroin minäkin, vaikka en ymmärtäisikään."
"Suomalainen kieli on todella vaikea. Mutta sen oppiminen päivä päivältä on myös hauskaa."
Opiskelijat kokivat, että verkko-opinnot sopivat heille hyvin. He kuvasivat verkko-opintojen etuna sitä, että heille jäi enemmän aikaa itse opiskeluun, koska ei tarvinnut matkustaa koululle. Verkko-opinnot olivat opiskelijoista hyvin suunniteltuja ja kiinnostavia, sekä sisällöt toteutettiin interaktiivisesti. Lisäksi opiskelijoiden mielestä verkko-oppimisympäristössä oleva materiaali oli helposti saatavilla.
Opiskelijoiden mielestä opettajat olivat hyvin tavoitettavissa ja he antoivat tukea erilaisissa opiskeluun liittyvissä asioissa. Heidät koettiin myös kärsivällisiksi, ystävällisiksi sekä omistautuneiksi. Opiskelijat kokivat myös, että he saivat opiskelukollegoista vertaistukea. Joissakin opetettavissa aiheissa kotitehtävien runsas määrä yllätti opiskelijat.
Opiskelijoiden mielestä työpaikkaohjaajien tuki osaamisen kehittymisessä oli erittäin merkityksellistä. He saivat heiltä tukea sekä työhön että opiskeluun. Heidän roolinsa koettiin tärkeänä koko oppimisprosessissa.
"Sanon, että ohjaajani on yksi parhaimmista asioista, mitä elämässäni on tapahtunut Suomessa. Hän on niin tukeva, rakastava ja välittävä."
Tulevaisuus nähdään Suomessa valoisana. Opiskelijoiden mielestä Suomessa parasta on puhdas luonto, turvallinen ympäristö ja ystävälliset ihmiset. Osa opiskelijoista haluaa jatkaa vielä opintoja tulevaisuudessa Suomessa. Lisäksi toive myös perheen yhdistämisestä nousi esiin.
Työpaikkaohjaajien kokemuksia kansainvälisten opiskelijoiden ohjaamisesta
Työpaikkaohjaajien mielestä kansainvälisten opiskelijoiden ohjaaminen oli antoisaa ja mielenkiintoista. He kokivat myös saaneensa uutta innostusta ja näkökulmaa työhönsä. Opiskelijoiden kanssa jaettiin kokemuksia erilaisista hoitokulttuureista ja näihin liittyvät keskustelut olivat kiinnostavia. Osittain opiskelijoita piti ohjata englannin kielellä, mikä toi välillä haasteita opiskelijan ohjaamiseen. Työpaikkaohjaajien mielestä oli ilo seurata opiskelijoiden oppimista ja onnistumista työtehtävissä. Ohjaus vaati pitkäjänteisyyttä, mutta toi samalla paremman mahdollisuuden kehittyä itse ohjaajana sekä seurata opiskelijan kehitystä. Työpaikkaohjaajat kokivat, että kansainväliset opiskelijat olivat vastuullisia ja aktiivisia hoitotyön ammattilaisia ja heillä oli korkea motivaatio oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen.
"Kokonaisuutena arvokas, positiivinen ja myös opettavainen kokemus."
"Opiskelijoiden hyvä asenne on ollut myös perusta hyvälle yhteistyölle."
Työpaikkaohjaajat kokivat yhteistyön ohjaavan opettajan kanssa kannustavaksi. He saivat aina apua ja tukea, kun sitä tarvitsivat. Etäohjaukset olivat säännöllisiä ja järjestyivät nopealla aikataululla. Lisäksi ne selkiyttivät ohjaamista.
Työpaikkaohjaajat kokivat, että yhteistyön alkaessa verkossa järjestetyt työpaikkaohjaajainfot auttoivat opiskelijan ohjaamisessa. Heidän mielestään oli myös hyvää se, että materiaaleihin pystyi palaamaan myöhemmin ohjausprosessin edetessä.
“Olen saanut todella hyvää tukea ja ohjausta ohjaavalta opettajaltamme.”
“Olemme olleet melkein viikoittain yhteydessä ja vaihdamme kuulumisia viestein sekä puhelimessa.”
Työpaikkaohjaajat toivoivat suomen kielen opetusta opiskelijoille enemmän, vaikkakin heidän mielestään opiskelijoiden suomen kielitaito kehittyi koko ajan ja sitä edistymistä oli mukava seurata. He kokivat etuna sen, että myös oma englannin kielen taito kehittyi. Työpaikkaohjaajat pohtivat myös, miten opiskelijat ymmärtävät tutkinnonosan ammattitaitovaatimukset ja kriteerit suomeksi. Työpaikkaohjaajien mielestä oli tärkeää saada myös palautetta ohjaamisesta.
“Alussa voisi olla Suomen kielen opetteluun enemmän tunteja, työ on haasteellista, vaikkakin tuttua, mutta kielen puhuminen ja ymmärtäminen on alussa todella haasteellista potilaiden kanssa.“
“Kaiken kaikkiaan kansainvälisen opiskelijan ohjaaminen on ollut hyvä kokemus, jossa kaikki osapuolet oppivat uutta, jota voi tulevaisuudessa hyödyntää.”
“Ohjaajana usein miettii, että onko tehnyt riittävästi ja oikein, kun on kuitenkin suuri vastuu opiskelijan oppimisesta työyksikössä. Kun huomaa opiskelijan oppivan, ja myös se, että hän aidosti iloitsee onnistumisestaan, on merkityksellistä myös ohjaajalle.“
Kansainvälisen opetuksen kehittäminen Variassa sosiaali- ja terveysalalla
Halusimme tässä blogikirjoituksessa selvittää, millaisia kokemuksia kansainvälisillä opiskelijoilla oli oppisopimuskoulutuksesta ja verkko-opinnoista. Lisäksi halusimme selvittää työpaikkaohjaajien kokemuksia kansainvälisten opiskelijoiden ohjaamisesta.
Vantaan ammattiopisto Variassa on sosiaali- ja terveysalalle perustettu kansainvälisten opiskelijoiden opetuksesta vastaava työryhmä. Kansainvälisten oppisopimusopiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien kokemukset ovat meille tärkeitä ja merkityksellisiä, koska haluamme tässä työryhmässä kehittää ja arvioida tätä koulutusmuotoa yhä paremmin heidän tarpeitaan vastaavaksi.
Kansainväliset opiskelijamme kokivat verkko-opintojen sopivan hyvin oppisopimuskoulutukseen. Verkko-opinnoissa käytetään paljon Flipped learning -menetelmää, joka perustuu siihen, että opiskelijoille annetaan esimerkiksi ennakkotehtäviä, joihin he perehtyvät etukäteen. Näitä tehtäviä puretaan pienryhmissä, mikä vahvistaa opiskelijoiden vuorovaikutustaitoja, itsenäistä opiskelua sekä parantaa opiskelijoiden kliinistä osaamista, kriittistä ajattelua ja itseohjautuvuutta. (Inhee & Yeonok 2021.)
Työpaikkaohjaaja, opiskelija ja ohjaava opettaja tapaavat säännöllisesti verkossa, mikä vahvistaa yhteistyötä sekä opiskelijan osaamisen kehittymisen seuraamista. Lisäksi Varia järjestää työpaikkaohjaajille työpaikkaohjaajakoulutuksia sekä työpaikkaohjaajainfoja verkossa säännöllisesti, jotka lisäävät yhteistyötä koulun ja työpaikan välillä sekä työpaikkaohjaajien ohjausosaamisen kehittymistä.
Tehyn julkaisemassa artikkelissa (Tehy 1.3.2023) hoitajapulaan tulee vastata usein eri keinoin. Yksi keino on lisätä työperäistä maahanmuuttoa. Artikkelissa julkaistu Kevan työvoimaennuste on karu. Pula lähihoitajista on kasvanut valtavasti. Selvityksen mukaan koko maassa tarvitaan nyt 8 800 lähihoitajaa lisää. Haluamme myös Vantaan ammattiopisto Variassa sosiaali- ja terveysalalla tukea työperäistä maahanmuuttoa koulutuksen keinoin.
LÄHTEET
Inhee Park & Yeonok Suh. 2021. Meta-Analysis of Flipped Learning Effects in Nursing Education. International Journal of Environmental Research and Public Health. https://www.mdpi.com/1660-4601/18/23/12814
OPH:n määräys OPH-5085-2021 https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854765/tekstikappale/7857646
Tehy. Suomessa viimeiset hetket ratkaista hoitajapula. 1.3.2023. https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-suomessa-viimeiset-hetket-ratkaista-hoitajapula