Yksilöllinen opintopolku (HOKS)

Yksilöllinen opintopolku tarjoaa opiskelijalle omannäköisensä tavan suorittaa koulutus. Yksilöllinen opintopolku muodostuu henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) avulla.

Esittely

Asiasanat

Koulutus Nuoret
Yksilöllinen opintopolku tarjoaa opiskelijalle omannäköisensä tavan suorittaa koulutus. Yksilöllinen opintopolku muodostuu henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) avulla.

Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma on käytännön työväline opiskelijalle, opettajille ja ohjaajille oppilaitoksessa. HOKSista nähdään, millaiseksi opiskelijan yksilöllinen opiskelupolku on suunniteltu. Koulutuksen alussa laadittua osaamisen kehittämissuunnitelmaa päivitetään opintojen aikana aina
, kun suunnitelmat muuttuvat.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen 

Opiskelijan kaikki jo olemassa oleva osaaminen on merkityksellistä. Opintojen alussa vastuuopettaja selvittää opiskelijan osaamisen ja vertaa sitä tutkinnon perusteisiin. 

Osaamista on voinut kertyä esimerkiksi aiempien tutkintojen, lukio-opintojen, työkokemuksen, harrastusten, varusmies- tai siviilipalvelun, ulkomailla suoritettujen opintojen, erillisten pätevyyksien tai työväenopistossa opittujen sisältöjen kautta. 

Opiskelijalle voi kertyä opintojen ulkopuolista osaamista myös opintojen aikana, esimerkiksi kesätöiden kautta, jolloin osaamista voidaan tunnistaa tarvittaessa myös opintojen kuluessa. 

HOKSia täydennetään koko opiskeluajan 

HOKSia päivitetään ja sen toteutumista seurataan opintojen aikana säännöllisesti vähintään puolen vuoden välein. HOKS-keskusteluissa muun muassa tarkastellaan, ovatko opinnot toteutuneet suunnitellusti. Opiskelija kirjaa vastuuopettajan kanssa HOKSiin tarvittavat muutokset.  

Samalla päivitetään myös opiskelijan urasuunnitelmaa sen mukaan, onko opiskelijan tavoitteena työelämään siirtyminen, jatko-opinnot vai työuralla eteneminen. Opiskelija päivittää HOKSiaan opintojen aikana myös itse esimerkiksi näyttösuunnitelmien osalta. 

Osaamisen hankkiminen 

Koulutuksessa opiskellaan vain sitä, mistä ei vielä ole aiempaa osaamista. Vastuuopettaja ja opiskelija suunnittelevat yhdessä puuttuvan osaamisen hankkimisen ja kirjaavat ylös, mitä osaamista opiskelija tarvitsee lisää, miten sitä hankitaan ja milloin. Samalla suunnitellaan myös ohjaus ja tukitoimet sekä tarvittaessa erityinen tuki ja mahdolliset opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot. Osaamisen hankkiminen suunnitellaan aina tutkinnon osittain. 

Työelämässä oppiminen on tärkeä osa ammatillista koulutusta, ja Variassa jokainen opiskelija hankkii osaamista myös työpaikalla käytännön työtehtäviä tekemällä. Työelämässä oppimisesta sovitaan koulutussopimuksella tai oppisopimuksella, joita voidaan joustavasti yhdistellä opiskelijan tarpeiden mukaan. Myös kesätöihin kannattaa sopia oppisopimus. 

Palaute osaamisen kehittymisestä 

Opiskelija saa palautetta osaamisen kehittymisestä vastuuopettajalta, muilta opiskelijaa ohjaavilta opettajilta sekä muulta ohjaushenkilöstöltä. Palaute ohjaa ja kannustaa tavoitteiden saavuttamisessa ja kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja.  

Palautetta annetaan suullisesti ja kirjallisesti. Variassa kirjallisen palautteen antamisessa käytetään digitaalisia välineitä Workseedia tai ItsLearningia.  

HOKS laaditaan Studentassa 

Alle 18-vuotiaan opiskelijan huoltajalla on mahdollisuus olla mukana HOKSia laadittaessa, tarkastella HOKSia sekä seurata opiskelijan poissaoloja ja lukujärjestyksiä StudentaPlus-opiskelijahallintojärjestelmän kautta. Huoltajat voivat myös seurata opintojen toteutumista ja etenemistä Workseedin tai ItsLearningin kautta. Digitaalisista välineistä voi kysyä lisää opiskelijan vastuuopettajalta. 

Toimipisteet

Palvelu saatavilla yhteensä 5 toimipisteessä