Tekoälyosaamista välipalaksi -opettajien osaamisen kehittäminen
Variassa on etsitty käytäntöjä tekoälyn tuomaan osaamistarpeeseen yhdessä oppimisen, osaamisen jakamisen ja mikro-oppimisen kautta. Tavoitteenamme on ollut tuoda helposti omaksuttavia, ammatillisen koulutuksen arkeen ja oppilaitoksen käytäntöihin sidottuja “tekoäly-välipaloja” kiireisille opettajille jatkuvan oppimisen notkuvien buffetpöytien lisäksi.
Sisältö
Generatiivinen tekoäly tuli kuluttajakäyttöön nopeasti. Koulutuksen järjestäjille ja opettajille tuli tarve osaamisen kehittämiseen. Samalla uuden teknologian käyttöön tarvittiin linjauksia ja uusiin sovelluksiin vaikutusten arviointia. Kun oppilaitoksissa vielä kaivattiin tietoturvallisia generatiivisen tekoälyn sovelluksia käyttöön, osa opettajista ja opiskelijoita jo käytti kuluttajasovelluksia ahkerasti.
Miten tällaisessa tilanteessa tuetaan yhdenvertaista koulutusta ja osaamisen kehittämistä? Halinen ym. (2024) toteavat julkaisussaan, että opettajan luottamus omiin digitaitoihin on merkittävässä roolissa siinä, hyödynnetäänkö digitaalista teknologiaa opetuksessa. "Digiloikan loppuun saattaminen vaatisikin opettajien omien digitaitojen tukemista" toteavat he artikkelissaan (Halinen ym. 2024).
Miten siis auttaa opettajia muutenkin kiireisen työn lomassa ottamaan uutta teknologiaa haltuun, oppimaan ja opettamaan uutta lähes samaan aikaan? Ja miten varmistetaan, että mukaan saadaan matalalla kynnyksellä koko yhteisö?
Kokeilimme Variassa ratkaisuksi kysymyksiin kahta käytäntöä: lyhyet osaamisen jakamisen webinaarit ja erilaisia konkreettisia näkökulmia tarjoavat uutiskirjeet. Josko nämä “välipalat” mahtuisivat opettajien kiireiseen arkeen.
Sisältöjen luomisessa hyödynsimme omaa ja oppilaitoksen henkilöstön osaamista. Lisäksi verkostojen voima on generatiivisen tekoälyn oppimisessa ollut huikea. Paljon hyvää materiaalia ja esimerkkejä löytyy koulutuksen ja generatiivisen tekoälyn osaajien avoimesti jakamana. Näitä sisältöjä on ollut ilo tuoda myös Variaan, linkittäen tietysti tiedon alkulähteille. Myös koko Varian henkilöstö on toivotettu tervetulleeksi mukaan sisältöjen tuottamiseen.
Tekoälyvartteja on pidetty syksystä 2023 alkaen ja uutiskirjesarja aloitti intrassa syksyllä 2024. Ensi syksynä voimme pohtia käytäntöjen jatkoa tai edelleen jalostamista.
Tekoälyvartit
- Aiheesta innostuneet opettajat kouluttautuvat, kokeilevat ja etsivät tietoa. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia, aikaa eikä aina kiinnostustakaan tehdä samaa. Tekoälyvarteilla pyrimme tuomaan nämä erilaisten ryhmät yhteen.
- Aloitimme yhdessä oppien, kutsuen kollegoita mukaan kertomaan omista kokeiluistaan. Tekoälyvartin alkuun otettiin jonkin kokeilun esittely ja loppuaika käytettiin keskusteluun. Usein tekoälyvartti venyikin “tekoälypuolituntiseksi”, mutta jo vartin mukana ololla pääsi mukavasti kuulolle asiasta.
Tekoälyuutiskirje
- Tekoälyuutiskirjeet julkaistiin intrassa. Sisältö kuratoitiin oppilaitoksen linjausten ja sallittujen sovellusten mukaan unohtamatta kuitenkaan myös katsausta työelämään ja esimerkkeihin koulumaailman rajoitettujen sovellusten ulkopuolelle.
- Uutiskirjeessä oli 5 vakituista otsikkoa, joiden alle sisältö jakautui. Tavoitteena oli tuoda monipuolisesti erityyppistä sisältöä, “jokaiselle jotakin”. Uutiskirjettä voi lukea kokonaisuutena tai poimia sieltä itselle sopivan välipalan valitsemansa otsikon alta.
- Uutiskirjeessä mm. Opeteltiin alkeista Copilot-chatin käyttöä, katsottiin pedagogisia esimerkkejä ja tutustuttiin käytännön esimerkkeihin työelämästä. Innokkaille testaajille tarjottiin vinkkejä ja varhaisille omaksujille linkkejä.
Teksti pohjautuu kirjoittajien esitykseen ITK2025-konferenssissa huhtikuussa 2025.
Anna Kepanen, verkkopedagogi
Piia Kovalainen, DigikyvykkyysII-hankkeen projektivastaava
Lähde:
Halinen, J., Schöning, O. & Nazeri, F. 2024: Opettajat koulujen digitalisaation käytännön toteuttajina. Teoksessa: Oinas, S. & Vainikainen M-P (ed.) 2024: Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä, Kasvatusalan tutkimuksia 37. s. 63 - 91.