“Olemme kaikki samaa porukkaa, taustasta riippumatta.”

Uutinen

Alan ja Katri auttavat työkseen Vantaan oppilaitosten henkilökuntaa ja opiskelijoita rakentamaan siltoja kulttuurien välille ja lisäämään me-henkeä lukioissa ja Variassa.

Alan ja Katri työskentelevät Vantaan lukioissa ja ammattiopisto Variassa monikulttuurisuuden parissa.'
- Tavoitteemme on luoda oppilaitoksissa turvallinen tila kaikille siellä olijoille.

Vantaan lukioissa ja ammattiopisto Variassa on kansainvälinen tunnelma. Opiskelijoita on Variassa 92:sta ja lukioissa 87:stä eri kansallisuudesta ja puheensorinaa kuulee 84:llä äidinkielellä. Tulevaisuuden tekijämme saavat kokemuksen monikielisistä ja -kulttuurisista ympäristöistä. Se on arvokasta pääomaa työelämään ja jatko-opiskeluun. 

Erilaiset tavat ja taustat saattavat aiheuttaa välillä myös väärinkäsityksiä. Monikulttuurisuuden ymmärtäminen on tärkeää myös oppilaitoksissa. Se auttaa lisäämään me-henkeä ja turvallisuudentunnetta oppilaitosyhteisöön kuuluville. 

Alan Salehzadeh ja hänen työkaverinsa Katri Kyllönen ovat monikulttuurisuuden sillanrakentajia Vantaan lukioissa ja Variassa. Ammattinimikkeeltään he ovat monikulttuurisuuskoordinaattoreita. Molemmat tukevat sekä henkilökuntaa että opiskelijoita eri kulttuurien välisen yhteisymmärryksen lisäämisessä ja ennakkoluulojen hälventämisessä.

– Kun aloitimme työmme, aika monet ajattelivat, että monikulttuurisuus tarkoittaa vain maahanmuuttajataustaisia. Mä sanon silloin, että ei, vaan tämä on kaikille: Kaikki me ollaan monikulttuurisia. Sä olet savolainen, sun puoliso on Hämeenlinnan ruotsinkielinen britti tai niin poispäin, 

Alan hymyillee ja jatkaa: – Suomeen muuttaneet tai maahanmuuttajataustaiset opiskelijamme tulevat keskenään erilaisista kulttuureista. He eivät ole yhtä samaa ryhmää. Ja aika vähän puhutaan siitä, että myös kantasuomalaiset ovat monikulttuurisia.

Koulutuksia, tukea ja kohtaamisia – tavoitteena turvallinen tila

– Meidän työmme on tukea koko oppilaitosyhteisöä monikulttuurisuusasioissa, sekä henkilökuntaa, että opiskelijoita, tiivistää Katri.

– Tavoitteemme on luoda oppilaitoksissa turvallinen tila kaikille siellä olijoille. Pääpilari on opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointi. 

– Työmme on tosi monipuolista ja kiinnostavaa! Alan innostuu.

– Koulutamme ja tuemme opettajia ja muuta oppilaitosten henkilökuntaa monikulttuurisuusasioissa. Pidimme heille viime vuonna yli 60 työpajaa. Niissä puhuimme esimerkiksi ”Mitä on monikulttuurisuus?” ”Mikä on opettajan ja muun henkilökunnan rooli ja tehtävä siinä?” ”Keitä ovat meidän opiskelijamme?” ”Millä tavalla opettaja voi rakentaa siltoja opiskelijoiden kesken tai opettajien ja opiskelijoiden välille?” 

– Vedämme monikulttuurisuuden ja muun muassa suomalaisen työelämän ymmärrystä lisääviä työpajoja myös opiskelijoille, kertoo Katri.

–  Meitä pyydetään myös mukaan ratkomaan tilanteita, joissa ollaan jouduttu syystä tai toisesta konfliktiin monikulttuurisuuteen liittyvissä asioissa. Kuuntelemme kaikkien osapuolten näkemykset ja autamme löytämään ratkaisuja ennen kuin tilanne monimutkaistuu, Katri jatkaa.

– Toinen aika tavallinen asia jossa meiltä pyydetään neuvoa on, jos opettaja ei ole varma siitä miten hänen pitäisi viestiä eri kulttuurien opiskelijoille ja heidän vanhemmilleen, lisää Alan. 

Keskitytään yhteiseen ja opitaan uutta

Koulumaailma on pieni yhteiskunta. Poliittiset, uskonnolliset ja historialliset tekijät vaikuttavat ihmisiin sielläkin. Koulukentälle voi helposti heijastua se, mitä kotona ja somessa puhutaan.

– Sanon usein, että kenenkään ei tarvitse luopua arvoistaan tai kulttuuristaan. Mutta ei anneta niiden tulla välillemme, riisutaan ideologiat täällä oppilaitoksessa eikä juututa niihin, vaan ollaan samaa porukkaa, ”me”: Tämä koskee kaikkia, opiskelijoita ja opettajia, eri kulttuureista tulevia maahanmuuttajataustaisia ja kantasuomalaisia. 

– Rasismisyytöksiä ei myöskään pitäisi säikähtää, jos siihen ei ole todellista aihetta. Sanon opiskelijoillemme, että rasismikortin käyttökin on rasismia. Jos et esimerkiksi hoida läksyjäsi, olet poissa tunneilta, tai et tule töihin ajoissa, siitä tulee seuraamuksia. Se ei liity mitenkään rasismiin, Alan toteaa.

– Kulttuurit muuttuvat ja elävät, jokainen meistä voi omaksua hyviä juttuja toisten kulttuurista ja käytöksestä. Näin olen itsekin tehnyt ja olen tyytyväinen. Suomessa on demokratia ja tasa-arvo, se on tosihieno juttu! Alan toteaa.

Parasta työssänne?

– On tosi mahtavaa tehdä töitä erilaisten ihmisten kanssa. Tunnen tekeväni tärkeää työtä. Mulle on tärkeä tavoite vähentää ennakkoluuloja. On hienoa nähdä, että omalla työllä on jo voinut vaikuttaa yhteisöllisyyden ja me-hengen kasvattamiseen, Alan listaa. 

Katri kokee tärkeäksi tietoisuuden lisäämisen sekä henkilökunnan, että opiskelijoiden keskuudessa, jotta jokaiselle nuorelle tulisi tunne siitä, että hän on tärkeä osa kouluyhteisöä, mutta laajemmin myös koko suomalaista yhteiskuntaa. 

– Maahanmuutto on ihan normaali meininki kaikkialla maailmassa. Joku lähtee täältä ja joku muu tulee tänne. Meidän maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ovat uusia suomalaisia. Suomalaisia, vantaalaisia, varialaisia tai Vantaan lukiolaisia: tilulaisia, martsarilaisia, lumolaisia ja niin edelleen. Näin pitäisi puhua, ei vain siitä mistä tulet. Me ollaan kaikki yksilöitä, mutta samaa porukkaa, Alan sanoo hymyillen ja Katri nyökkää.

Vantaalla on valmistunut monikielisten oppijoiden osaamisen kehittämisohjelma, joka sisältää laajasti toimia varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Ohjelman avulla halutaan varmistaa, että Vantaalla osataan vastata kieli- ja kulttuurikysymyksiin nyt ja tulevaisuudessa. Monikulttuurisuuskoordinaattoreiden työ on yksi ohjelman toimenpiteistä