“Aina ei onnistu, eikä tarviikaan” – opiskeluvalmentajat auttavat opiskelijoita ottamaan opinnot haltuun

Artikkeli

Kun nuoren opiskelu takkuaa tai koulunkäyntiin on vaikea sitoutua, Vantaan opiskeluvalmentajat astuvat rinnalle auttamaan. Lukuvuoden 24–25 kokeilussa ollut uusi työmuoto tarjoaa opiskelijoille täsmätukea.

Opiskeluvalmentajat Tikkurilan lukion käytävällä

Opiskeluvalmentajat Anu ja Heidi Tikkurilan lukiossa. Kuva Satu Velasco.

Anu Pajari ja Heidi Lähtevänoja ovat työskennelleet tämän lukuvuoden Vantaan ensimmäisinä opiskeluvalmentajina. Heidi työskentelee Tikkurilan ja Sotungin lukioissa ja Anu ammattiopisto Varian Hiekkaharjun toimipisteessä.

– Me pystytään ottamaan opiskelija nopeasti vastaan ja auttamaan häntä juuri hänen tarpeidensa mukaan. Nuoren ehdoilla mennään, Anu ja Heidi kertovat.

Opiskeluvalmentajia hyödynnetään vain vähän toisen asteen koulutuksessa Suomessa, vaikka peruskoulujen puolella työskenteleviä kouluvalmentajia löytyy monista kunnista. Vantaan lukioiden ja Varian opiskelijoiden poissaolojen taustalla olevia syitä halutaan selvittää ja purkaa nuoria kuunnellen.

Tehtäviä voi tulla ratkomaan vaikka työhuoneelle

Nuorilla on hyvin erilaisia syitä sille, miksi opiskelu takkuaa. Toisaalta monilla on haasteita samoissa asioissa, Anu ja Heidi ovat huomanneet. Heidi on auttanut lukiolaisia esimerkiksi aikataulutuksen kanssa.

– Katsomme yhdessä, miten tehtäviä lähdetään tekemään ja luomme konkreettista lukusuunnitelmaa kirjoituksia varten. Tai koeviikkojen lähestyessä katsotaan, millä tavalla harjoitella kokeisiin ja mikä on hyvä tekniikka siihen, Heidi kertoo.

– Toinen melko tyypillinen ongelma on rästiin jääneet opinnot. Tänne mun huoneeseen nuori voi tulla tekemään niitä.

Ammattiopisto Variassa näkyy, että ammatilliset opinnot kiinnostavat nuoria, mutta muut pakolliset opintojen osat aiheuttavat toisinaan haasteita.

– Saattaa olla, ettei esimerkiksi äidinkieli ja matikka oikein sytytä. Niissä opiskeluvalmentaja voi jeesata, Anu summaa.

Lisäksi opiskeluvalmentaja auttaa keskittymiseen liittyvissä haasteissa ja rutiineissa.

– Juttelemme nuorten kanssa esimerkiksi nukkumaanmenoajasta. Yhdessä mietimme, miten rutiineja saisi selkeämmäksi, sillä ne auttavat opiskelussa.

"Olemme täällä kaikkia opiskelijoita varten”

Variassa Anun ensisijaisena kohteena ovat ensimmäistä vuotta opiskelevat ja nivelvaiheen nuoret. Nivelvaiheella tarkoitetaan esimerkiksi sitä, kun opiskelija siirtyy opetuksen vaiheesta toiseen tai peruskoulusta toiselle asteelle. Myös Heidi tapaa työssään eniten ykkösvuoden opiskelijoita.

"Monesti nuori kaipaa suuntaviivoja."
- Heidi Lähtevänoja, opiskeluvalmentaja

–  Silloin vasta tullaan tutuksi lukion systeemin kanssa. Monesti nuori kaipaa suuntaviivoja, kun vastuu opinnoista on enemmän omissa käsissä, Heidi kertoo.

–  Mutta olemme täällä kaikkia opiskelijoita varten, Anu ja Heidi muistuttavat.

Mikä työssä on sitten parasta?

– No nuoret. Ne on parhaita!

Ammatillista yhteistyötä nuoren parhaaksi 

Anu ja Heidi tekevät tiivistä yhteistyötä eri tahojen, kuten oppilaitosten opiskeluhuollon, erityisopettajien, opojen ja muun henkilökunnan kanssa. Myös muut nuorille tukea tarjoavat tahot ovat osa yhteistyöverkostoa.

– Kaikilla on se yksi ja sama maali, eli opiskelijoiden parhaaksi toimiminen, Anu hehkuttaa.

Tarvittaessa opiskelija ohjataan hakemaan tukea oppilaitoksen opiskeluhuollon ammattilaisilta tai oppilaitoksen ulkopuolisilta tukitahoilta.

”Aina ei onnistu, eikä tarviikaan onnistua"

Opiskeluvalmentajien työ myös ennaltaehkäisee opiskelijoiden poissaoloja ja vähentää koulussa olemisen esteitä. Valmentajat pyrkivät edistämään hyvinvointia, turvallisuutta ja viihtyvyyttä koko oppilaitosyhteisössä.

– Viljelen tätä paljon: “Usko itseesi, sä pystyt tähän.” Anu kertoo.

– Pienten onnistumisten huomaamisella valetaan itseluottamusta. Tunnetta, että kyllä mä näistä opinnoista selviän, hän jatkaa.

Erityisesti stressaavissa tilanteissa on tärkeää, että nuori pystyy uskomaan itseensä. Esimerkiksi päättöviikot lukiossa voivat olla jännittäviä. Nuorten kanssa onkin tehty myös hengitys- ja rentoutumisharjoituksia.

– Jännityksen takia voi tuntua, ettei muista mitään. Neuvon, että tieto on siellä päässä ja ota ihan rauhassa. Koetilanteessa voi hengähtää ensin ja katsoa vasta sitten tehtävät, Heidi kuvailee.

Epäonnistumiset voivat saada valtavia mittasuhteita. Luovuttaa ei silti kannata.

–  Tekee sen, mitä siinä hetkessä pystyy. Aina ei onnistu, eikä tarviikaan onnistua, Heidi muistuttaa.

Osa laajempaa hanketta

Tämän lukuvuoden ajaksi opiskeluvalmentajat on palkattu yhteisöllisen opiskeluhuollon hankerahoituksella. Opiskeluvalmentajapilotti on osa laajempaa kokonaisuutta, jossa pyritään tukemaan Vantaan oppilaitoksissa opiskelevien opiskelua ja opintoihin kiinnittymistä.

"Kaikilla on se yksi ja sama maali, eli opiskelijoiden parhaaksi toimiminen."
- Anu Pajari, opiskeluvalmentaja

Palaute

Oppilaitosten henkilöstökyselyssä kiitosta työstä 

Opettajat ovat kokeneet opiskeluvalmentajien työn erittäin hyödylliseksi ja toiveissa on saada työlle jatkoa, selviää oppilaitoksille teetetystä henkilöstökyselystä. Tässä poimintoja avovastauksista: 

  

  • ”Tärkeintä on se, että opiskelijoilta kuulee paljon positiivista palautetta. He ovat kokeneet tämän tukimuodon helposti lähestyttävänä.” 

- Vastaaja lukion henkilökunnasta 

  

  • ”Opiskeluvalmentaja on pystynyt auttamaan uusia lukiolaisia esimerkiksi omaan ajanhallintaan, tehtävien aikatauluttamiseen, opiskelurutiineihin ja opiskelustrategioihin liittyen.” 

- Vastaaja lukion henkilökunnasta  

 

  • ”Nuoret kaipaavat huomiota ja hyväksyntää. -- Aikuisen huomio ja reaktio avuntarpeen ilmaisuun on tärkeä osa oppimisen tukea.” 

- Vastaaja Varian henkilökunnasta