Kohti vuoden 2030 digikyvykästä Variaa
Digikyvykkyys on paitsi hienoja visioita, myös arjen työtä niin opiskelijoiden, opettajien kuin muunkin henkilöstön digiosaamisen parissa. Se on oppilaitoksen käytäntöjen ja ohjeiden kehittämistä ja yhteistyötä digivälineiden palveluntarjoajien kanssa. Se on minimiosaamisen varmistamista ja perehdyttämistä ja uusista ilmiöistä ajan tasalla pysymistä. Sekä paljon muuta. Tavoitteena on opettajien työn sujuvoittaminen. Toiminnan ytimessä on opiskelija, sujuvat oppimisen polut ja meiltä useille aloille valmistuvat osaavat ammattilaiset.
Sisältö
Keväällä pohdimme Vantaan ammattiopisto Variassa mitä on oppilaitoksen digikyvykkyys. Voit lukea pohdinnoista aiemmasta Digivaria-blogista.
Digipedagoginen strategia
Digipedagogisen strategian työstäminen on jatkunut tänä syksynä ja olemme päätyneet kuvaamaan asiakirjaa näin:
- Digipedagogisen strategian taustalla on kokonaisymmärrys digitaalisesti kyvykkään oppilaitoksen edellytyksistä ja nykytilasta (Variassa viitekehyksenä DigiCompOrg)
- Digipedagogisessa strategiassa kuvataan oppilaitoksen visio ja tavoitetila
- Digipedagoginen kehittäminen on oppilaitoksen jatkuvaa toimintaa, joka etenee strategiakausien yli huomioiden kulloisetkin strategiset painopisteet toteutettavissa ohjelmissa
- Digipedagoginen strategia kokoaa yhteen monien toimijoiden ja vastuutahojen jatkuvan kehittämistoiminnan digipedagogisissa ohjelmissa
- Digipedagoginen strategia on ajassa elävä asiakirja, joka tukee oppilaitoksen toimintaa digitalisoituneessa yhteiskunnassa tulevaisuuden tarpeet huomioiden
Digikyvykäs Varia 2030
Varian digikyvykkyyden visiossa tarkastellaan toimintaa johtamisen, henkilöstön ja opiskelijan näkökulmista.
Organisaation toimintatavat ja johtaminen
- Digitaalista kokonaisuutta ja dataa johdetaan ja toiminta on organisoitu
- Hyödynnämme digitalisaation mahdollisuuksia ja kehitämme yhteisiä toimintatapoja aktiivisesti
- Toimivat ja ajantasaiset digivälineet mahdollistavat sujuvan työn
- Meillä on yhteisesti sovittu digimaisema, jota noudatetaan
Henkilöstö
- Digiosaaminen on osa ammattitaitoa, kaikilla varialaisilla on hyvät perustaidot ja digi-itseluottamus
- Variassa on monipuolista digiosaamista ja aktiivista tulevaisuuteen suuntaavaa kehitystoimintaa
- Tuotamme ja käytämme laadukkaita digitaalisia materiaaleja
- Pyrimme uteliaisuuteen, ratkaisukeskeisyyteen ja rohkeuteen avoimin mielin
Opiskelijat
- Vahvuuksien tunnistaminen ohjaa toimintaamme
- Opiskelijalla on mahdollisuus kehittää ajantasaista, tulevaisuusorientoitunutta ammattialan digiosaamista
- Käytämme opetuksessa monipuolisia välineitä ja ympäristöjä pedagogisesti
- Digitaalisuutta hyödynnetään opiskelijan yksilöllisten oppimispolkujen tukemisessa
- Hyvinvointi- ja oppimisdataa käytetään eettisesti ja läpinäkyvästi
Digipedagogiset ohjelmat
Varian digipedagogisissa ohjelmissa tarkastellaan toimintaa DigiCompOrg:n kahdeksan elementin kautta. Varian yhteisiä tavoitteita täsmennetään tiimien omissa digiohjelmissa. Tästä muotoutuu kokonaisuus, josta löytyy mm. seuraavia nostoja.
Digitalisaation johtaminen ja hallinta
Digipedagoginen strategia luo kokonaiskuvan digikyvykkyyden nykytilasta ja kehittämisestä. Päivittyvänä asiakirjana se tulee huomioimaan Vantaan ja Varian päivittyvät strategiat, Digikyvykkyys-hankkeessa tuotetun valtakunnallisen ammatillisen koulutuksen digivision ja digikyvykkyyteen liittyvät materiaalit ja säädökset kuten tulossa olevan OPH:n Tekoäly koulutuksessa -lainsäädäntö ja suositukset –tukimateriaalin.
Opiskelijoiden ja opettajien digiosaaminen
Variassa on kuvattu opettajien digitaitojen minimiosaaminen ja vakiinnutettu opettajien vertaismentoritoiminta eli digimentorien työnkuva, koordinointi ja resursointi. Seuraavaksi kehitetään mm. opiskelijoiden Toiminta digitaalisessa ympäristössä -osa-alueen materiaaleja ja opetusta.
Henkilöstön jatkuvan osaamisen kehittämisen mahdollistaminen
Varian opettajatiimien digiohjelmissa on huomioitu mm. uusi digitaitojen minimiosaamisen kuvaus. Digimentorien rooliin kuuluu uuden henkilöstön perehdytys digivälineisiin ja käytäntöihin. Digimentorien työtä tuetaan keväällä pilotointiin tulevalla digipalvelukartalla ja koko henkilöstön verkkoperehdytysmateriaalia kehitetään työryhmässä.
Opiskelijoiden ohjaus ja palaute, oppimisanalytiikka
Variassa on käytössä opiskelijoiden digitaalisen etenemisen seurannan, ohjauksen ja palautteen annon välineet. Voit tutustua aiheeseen syvemmin aiemmasta Digivaria-blogista. Tavoitteena jatkossa on mm. kehittää oppimisympäristöihin liittyvän analytiikan käyttöä Digikyvykkyys II –hankkeessa.
Opetuksen sisällöt ja toteutussuunnitelmat
Varian verkko-oppimisympäristö itslearning ja etenemisen seurannan työkalu Workseed antavat hyvän pohjan verkkosisältöjen rakentamiseen ja opiskelijan etenemisen kuvaamiseen. Yhteisten tutkinnon osien verkkomateriaalien tekemiseen ja ylläpitoon on vakiintuneet rakenteet ja toiminnan koordinointi. Ammatillisten tutkinnon osien sisältöjä kehitetään tutkinnoittain tiimien omien digiohjelmien mukaisesti.
Yhteistyö ja verkostoituminen
Digikyvykkyydessä merkittäviä verkostoja ovat olleet ja ensi vuonnakin ovat OKM:n strategiarahoitushankkeiden valtakunnalliset ammatillisten koulutuksen järjestäjien verkostot teemakohtaisine alatyöryhmineen.
Infrastruktuuri
Infrastruktuurissa Varian digipedagogisen strategian ydin tiivistyi nostoon: toimivat käytännöt, harkitut hankinnat. Tässä osa-alueessa yhteistyö tietohallinnon kanssa on erityisen tiivistä ja tärkeää. Varian tulossa olevat uudet toimipisteet ovat myös keskeisiä infrastruktuuria kehitettäessä.
Ammatillisen koulutuksen erityispiirteet
Työelämäyhteistyö on aina ammatillisessa koulutuksessa erityisen tärkeää. Lisäksi Variassa on kehitetty systemaattisesti tiedolla johtamisen kokonaisuutta ja sen kautta laatua ja vaikuttavuutta. Myös uusista ilmiöistä ja ajankohtaisista osaamistarpeista kuten generatiivisesta tekoälystä ajan tasalla pysyminen on tärkeää.
- Mitä digikyvykkyys sinun mielestäsi Varialta edellyttää? Haluatko kommentoida tai lisätä jotakin tai jättää yhteystietosi keskustelua varten? Voit laittaa terveisesi lomakkeella.
Teksti: Anna Kepanen, verkkopedagogi
Yhteyshenkilöt:
- Piia Kovalainen, Digikyvykkyys-hankkeen projektivastaava
- Anna Kepanen, verkkopedagogi
- Marja Vartiainen, osaamispalvelupäällikkö