Digikyvykäs oppilaitos, mitä se on?

Blogi Digivaria

Asiasanat

Koulutus Yhteistyökumppanit

Vantaan ammattiopisto Variassa digikyvykkyyttä on pohdittu tänä keväänä työpajoissa ja kehittämispäivissä niin johdon, pedagogisten kehittäjien, digimentoreiden kuin oppilaitoksen asiantuntijoidenkin kanssa. Tähän tekstiin on koottu työpajoista nousseita ajatuksia. Keskustelut jatkuvat syksyllä ja mukaan halutaan vielä niin Varian henkilöstöä kuin opiskelijoitakin sekä yhteistyötahoja. Lopullinen visio tulee kirkastumaan ja täsmentymään Varian digipedagogisen strategian valmistuessa.

Copilotin luoma kuva, jossa ihmisiä koulun ympärillä ja taivaalla digivälineitä kuten näyttöjä ja läppäreitä.

Copilot (DALL-E) 5.6.2024

Sisältö

Digikyvykkyys on johtamista ja toimintatapoja

Jo tähän mennessä olemme päätyneet siihen, että nykyaikaisessa oppilaitoksessa digikyvykkyys merkitsee todella monenlaisia asioita. Se edellyttää niin toimintatapoja kuin johtamistakin, suunnitelmallisuutta ja jaettua ajatusta siitä mihin haluamme olla menossa. Oppiva organisaatio kehittyy ja osaa myös tarvittaessa muuttaa suuntaa tai vaihtaa toimintatapoja. Toiminnassa pyritään tehokkuuteen vastuullisesti ja tieto kulkee.  

Digikyvykkyys on sujuvaa työtä

Varialaisten mielestä digikyvykkäästä oppilaitoksesta löytyy tarpeelliset, meille sopivat, helpot, toimivat ja ajantasaiset digivälineet, jotka mahdollistavat sujuvan työn. Digivälineiden hallinta on suunniteltu ja meillä on yhteiset toimintamallit, joita myös noudatetaan. Tuotamme ja käytämme laadukkaita digitaalisia materiaaleja ja opetuksessa käytämme monipuolisia välineitä ja ympäristöjä pedagogisesti.

Digikyvykkyys on osaamista ja asennetta

Digikyvykkään oppilaitoksen edellytyksenä on myös henkilöstön tarvittava perustason digiosaaminen, joka on osa ammattitaitoa ja jota kartoitetaan ja kehitetään systemaattisesti. Osalla henkilöstöstä löytyy syvempää osaamista ja osaajaroolit, kuten digimentorin rooli, on kuvattu. Digikyvykäs oppilaitos tarjoaa ja hyödyntää säännöllistä koulutusta, ohjausta ja opastusta jatkuvaan osaamisen kehittämiseen ja digi-itseluottamuksen kasvattamiseen. Digikyvykkyyden edellytyksenä on lisäksi kärryillä pysyminen uusista ilmiöistä kuten tuottavasta tekoälystä ja sen mahdollisuuksista. Muuttuvassa toimintaympäristössä ratkaisee myös asenne. Varialaisten mielestä meidän tulee pyrkiä positiivisuuteen, uteliaisuuteen, ratkaisukeskeisyyteen, sinnikkyyteen ja rohkeuteen avoimin mielin.  

Digikyvykkyys on ammattitaitoa

Opettajina ja ohjaajina opiskelijoiden vahvuuksien tunnistaminen ohjaa toimintaamme. Opiskelijoiden digiasioissa, kuten muutenkin opiskelussa, ammattitaidon kehittyminen on keskiössä. Digikyvykäs oppilaitos hyödyntää digivälineitä työpaikalla oppimisessa ja ohjauksessa. Monipuoliset oppimisympäristöt mahdollistavat henkilökohtaisen oppimispolun ja eri tilanteissa käytetään opiskelijan tarpeeseen sopivia välineitä.

DigiCompOrg digikyvykkyyden viitekehyksenä

Nämä varialaisten ajatukset digikyvykkyyden edellytyksistä istuvat hyvin tarkastelun pohjana käyttämäämme DigiCompOrg-viitekehykseen. Sen kahdeksassa digikyvykkyyden edellytyksiä kuvaavassa elementissä keskitytään niin johtamiseen ja kokonaisuuden hallintaan, opetus- ja oppimiskäytäntöihin, henkilöstön ja opettajien osaamiseen ja ammattitaidon kehittämiseen ja sen edellytyksiin, digitaalisen opetusteknologian ja oppimisanalytiikan käyttöön opiskelijan motivaation, yksilöllisen polun ja opetuksen suunnittelun tukena, yhteistyöhön ja sen mahdollistamiseen kuin infrastruktuuriinkin. Kahdeksanneksi, koulutusalakohtaiseksi elementiksi ammatilliseen koulutukseen sopii työelämäyhteistyö ja uudet teknologiat.

Näillä ajatuksin jatkamme Varian digipedagogisen strategian kokoamista ja kehittymistä digikyvykkäänä oppilaitoksena.

  • Mitä digikyvykkyys sinun mielestäsi Varialta edellyttää? Haluatko kommentoida tai lisätä jotakin tai jättää yhteystietosi keskustelua varten? Voit laittaa terveisesi lomakkeella tämän linkin kautta 

Teksti: Anna Kepanen, verkkopedagogi

Yhteyshenkilöt:

  • Marja Vartiainen, osaamispalvelupäällikkö
  • Piia Kovalainen, hallinnon kehittäjäopettaja ja Digikyvykkyys-hankkeen projektivastaava
  • Anna Kepanen, verkkopedagogi 

Liittyvät sisällöt

Kaikki kategoriassa Digivaria