HemmaKoti halusi parantaa henkilökohtaisten avustajien valmiuksia – pikakoulutuksesta hyötyivät työnantaja ja työnhakijat
Kolmen viikon koulutus toi HemmaKodille perehdytettyjä osaajia. Samalla se avasi työnhakijoille väylän uudelle uralle.
Marika Pendolin (vasemmalla) ja koulutuksesta valmistuvia henkilökohtaisia avustajia.
Varian Koivukylän toimipisteessä käy puheensorina, kun henkilökohtaiseksi avustajaksi kouluttautuvat opiskelijat osallistuvat vuoroillaan työhaastatteluun. HemmaKoti Oy:n toimitusjohtaja Marika Pendolin jututtaa opiskelijoita haastattelupöydän ääressä. Samaan aikaan muu ryhmä tutustuu avoimiin työpaikkoihin opettaja Heli Oksasen kanssa.
Pendolin kertoo, että henkilökohtaista apua tarjoava HemmaKoti on valmis työllistämään ainakin 10 henkilökohtaisen avustajan koulutuksesta valmistuvaa. Kolme viikkoa kestävä täsmäkoulutus järjestettiin tarpeeseen, joka nousi suoraan henkilökohtaisen avun saajilta.
– Olin pitkään miettinyt, miten saisimme parannettua valmiuksia henkilökohtaisen avustajan työhön ja miten yrityksenä voisimme auttaa työntekijöiden perehdytyksessä. Yleisestihän henkilökohtaisella avustajalla ei ole mitään koulutusvaatimusta taustalla, Pendolin kertoo.
Lähtökohtana yrityksen toiveet
HemmaKoti päätti hakea ratkaisua pulmaan Variasta töihin -väylästä, jossa ammattiopisto Varia ja Vantaan työllisyyspalvelut ohjaavat työttömiä työnhakijoita lyhytkoulutuksen kautta työhön. HemmaKodin ja Varian yhteistyössä syntyi kolme viikkoa kestävä räätälöity henkilökohtaisen avustajan koulutus.
Sosiaali- ja terveysalan opettaja Heli Oksanen on ollut alusta asti suunnittelemassa koulutuksen sisältöä.
– Kouluttajana kuuntelimme HemmaKodin ja toisen mukaan lähteneen yrityksen toiveita. Pohdimme, mitkä ovat tärkeimmät asiat, joita pitäisi käydä läpi. Koulutus todella räätälöitiin, sillä kaikki materiaalit suunniteltiin juuri tälle ryhmälle, Oksanen kertoo.
Opettaja Heli Oksanen rakensi koulutuksen sisällöt yritysten toiveiden mukaan.
Koulutus auttoi työnhaun haasteissa
Maryam Asgharnia Rokni tulee HemmaKodin ryhmähaastattelusta innostuneella mielellä. Työnantajan tapaaminen oli hänelle uudenlainen kokemus, sillä takana on vasta kuusi kuukautta Suomessa asumista.
Rokni kertoo, että haastattelu lisäsi entisestään hänen kiinnostustaan työtä kohtaan. Suomen kielellä käyty keskustelu sujui hyvin.
Maryam Asgharnia Rokni.
Rokni lähti henkilökohtaisen avustajan koulutukseen halusta auttaa ihmisiä.
– Kun näen ihmisen, joka on iloinen ja hänen elämänsä on parempi, se antaa minulle energiaa ja motivaatiota, Rokni kuvailee.
Koulutuksesta hän on saanut monia tärkeitä oppia tulevaan työhön.
– Olen oppinut, mitä ovat avustajan ja asiakkaan velvollisuudet ja oikeudet, miten voin kohdata asiakkaan ja auttaa ihmisiä erilaisia tilanteissa. Kurssi on ollut todella hyvä.
Kotimaassaan Roknilla on korkeakoulututkinto, mutta töitä Suomesta ei vielä ole yrityksistä huolimatta löytynyt. Henkilökohtaisen avustajan koulutuksesta Rokni sai tukea myös työnhaun haasteisiin.
– Nyt voin hakea enemmän erilaisiin työpaikkoihin. Koulutuksessa meille annettiin paljon työnantajia ja yrityksiä, joihin voimme lähettää hakemuksia.
Alanvaihtajalle eväät uuteen työhön
Tuija Takala.
Tuija Takala aloitti huhtikuussa työt henkilökohtaisena avustajana, ilman aiempaa kokemusta alalta. Hän kiinnostui heti, kun kuuli mahdollisuudesta lyhytkoulutukseen.
– Työnantajani kysyi, olisinko kiinnostunut osallistumaan Variassa alkavaan henkilökohtaisen avustajan koulutukseen. En ollut aiemmin työskennellyt henkilökohtaisena avustajana, joten lyhytkoulutus vaikutti mielenkiintoiselta, Takala kertoo.
Takala suoritti koulutuksen uuden työnsä ohella. Hän kertoo, että opiskelu antoi hänelle valmiudet työskennellä avustajana monenlaisissa, myös haastavissa, tilanteissa.
– Koulutuksessa käytiin läpi paljon hyödyllistä teoriaa, mutta vastapainoksi pääsimme pienryhmissä pohtimaan erilaisia teemoja sekä harjoittelemaan käytännössä erilaisia taitoja, joita työssä tarvitaan. Opin esimerkiksi, millaista apua erilaiset asiakasryhmät tarvitsevat.
Hyvin perehdytetty työntekijä antaa laadukasta apua
Pendolin kuvailee, että koulutus on ollut kaikille osapuolille todellinen win-win-win-tilanne. Yritys saa osaavia työntekijöitä, työnhakijat töitä, ja mikä tärkeintä, avunsaajat laadukasta apua.
– Tämä koulutus tukee työntekijöidemme osaamista aivan valtavasti, sanoo Pendolin.
Variassa järjestetyissä ryhmähaastatteluissa hän pääsi näkemään, että valmistuvilla opiskelijoilla on jo paljon sitä osaamista, jota HemmaKoti tarvitsee.
– Koulutuksessa tulee ikään kuin yrityksemme perehdytys valmiina, ja tietotaito on koulutuksen käyneillä jo tosi korkealla.
HemmaKodin Marika Pendolin haastattelee valmistuvia opiskelijoita.
Pendolinin mielestä on tärkeää, että opinnoissa käydään läpi paitsi käytännön taitoja, myös työtä ohjaavia säädöksiä. Tärkeistä arjen taidoista hän mainitsee asiakkaan kohtaamisen, aseptisen työjärjestyksen ja apuvälineet.
– Tässä työssä on myös paljon lainsäädännöllisiä velvoitteita, kuten huoli-ilmoitusta tai millaisia oikeuksia asiakkaalla on, Pendolin muistuttaa.
Lyhytkoulutus on motivoiva väylä työelämään
Heli Oksasen mukaan lyhytkoulutus voi olla työttömälle työnhakijalle hyvä keino päästä kiinni työelämään.
– Lyhytkoulutuksella saa sen motivaation, että ei tarvitse istua vaikkapa vuotta koulussa ennen kuin pääsee työelämään, Oksanen sanoo.
Osa ryhmän opiskelijoista on innostunut koulutuksen myötä jatkamaan hoitoalan opiskelua.
– Kaksi opiskelijaa on jo sanonut, että he haluavat jatkaa lähihoitajakoulutukseen. On tullut ahaa-elämys, joka antanut ihan eri alalta tulleille sysäyksen hoitotyöhön, kertoo Oksanen.
Heli Oksanen ohjaa opiskelijoita työnhaussa.
Henkilökohtaisen avustajan koulutus alkaa Variassa seuraavan kerran syksyllä 2025. Ennen koulutuksen alkua järjestetään avoin infopäivä, jossa työnhakija voi selvittää omaa soveltuvuuttaan alalle. Infopäivässä ovat mukana työnantajat ja koulutuksen järjestäjät ja se on suunnattu kaikille alasta kiinnostuneille Vantaan työllisyyspalveluiden asiakkaille.