Opetuksen tekoälysyksy
Sisältöä tuottavat tekoälysovellukset kuten kielimalli ChatGPT ja kuvageneraattori DALL-E ovat tulleet vauhdilla kuluttajakäyttöön. Tämä näkyi viimeistään viime keväänä oppilaitoksissa. Voisikin, aivan muuta tarkoittavaan tekoälytalveen viitaten sanoa, että nyt on ollut menossa varsinainen tekoälysyksy koulutuksen rintamalla.
Sisältö
Tekoälyteknologiat / tekoälymallit / tekoälymenetelmät / tekoälysovellukset kehittyvät nopeasti ja yleiskielestä niistä usein käytetään käsitettä “tekoäly”. Tekoälyähän on jo pitkään hyödynnetty esimerkiksi suoratoistopalveluiden suosittelutoiminnoissa, reittiä optimoivissa karttasovelluksissa, automatisoiduissa varastoissa jne. Viimeaikainen tekoälypuhe on kuitenkin keskittynyt sisältöä tuottaviin tekoälysovelluksiin ja niistä erityisesti kielimalleihin, jotka tuottavat tekstiä. Tuottavan tekoälyn sovelluksilla voi tehdä kaikenlaista materiaalia tekstistä kuviin ja videoihin, valmiisiin esityksiin tai vaikkapa sävellyksiin. Näitä erilaisia tekoälysovelluksia on jopa tuhansia, ja ne kehittyvät jatkuvasti.
Nopeat, isot muutokset vaativat organisaatioilta notkeaa reaktiokykyä ja hereillä olemista, ennakoimista ja muutoskyvykkyyttä. Onkin ollut ihana huomata, kuinka jakamisen, yhdessä oppimisen ja yhteisöllisen kehittämisen kulttuuri kukoistaa. Olemassa olevat verkostot ovat kullanarvoisia. Olemme päässeet käymään keskustelua niin omissa oppilaitosten digipedagogisissa verkostoissa kuin isoissa hankeverkostoissakin. Sosiaalisen median yhteisöt ja niissä keskustelevat ja avoimesti myös materiaalia jakavat asiantuntijat ovat arvokkaita. Yhdessä opimme paitsi tehokkaammin, myös hauskemmin!
Missä meillä mennään juuri nyt?
Vantaan ammattiopisto Varian tekoälysyksyyn on kuulunut monenlaista. Kun kevät oli tehty pohjatyötä ja perehdytty asioihin, syyslukukausi aloitettiin reippaasti Varian asiantuntijoiden ja johdon webinaarilla: Miten kannattaa suhtautua tekoälyyn? Asiantuntijoina webinaarissa olivat Tarmo Toikkanen ja Anne Rongas. Webinaari toimi hyvänä syksyn käynnistäjänä yhteisen tekoäly-ymmärryksen ja keskustelun lisäämiseen.
Teeman pohdiskelua on jatkettu niin Varian asiantuntijaverkoston tapaamisessa kuin koko henkilöstön webinaarissa. Asiantuntijaverkostossa saimme itse esitellä Varian yhteistä kehittämismateriaalia ja koostetta tekoälyn opetuskäytöstä. Opetustyön lisäksi puhuimme asiantuntijatyön muutoksesta ja uusista työkaluista taikka tukiälystä.
Henkilöstöwebinaarissa puolestaan kuultiin Teemu Arinan keskustelua herättävä esitys: Digitalisaatio ja tekoäly tulevaisuuden työssä ja oppimisessa. Teemu kuvasi työn ja osaamistarpeiden muutosta monilla aloilla ja kirvoitti osallistujilta pohdintaa ihmisen ja tekoälyn rooleista, vahvuuksista ja suhteista. Kun maailma muuttuu, ammatillisen opettajan työ muuttuu varmasti. Työelämän osaamisen suhteen olemme eturintamassa.
Pistimme syksyllä käyntiin myös henkilöstön yhteiset tekoälyvartit. Kokemusten jako on tärkeä osa myös oman työyhteisön oppimista ja jaettu viisaus lisääntyy. Tekoälyvartissa varialaiset kertovat omista tekoälysovellusten kokeiluistaan ja käyttötavoistaan. Keskustelemme yhdessä monipuolisista mahdollisuuksista ja mahdollisista kompastuskivistä. Keskustelu on avoin koko Varian henkilöstölle, mitään ennakkotietoja ei tarvita. Tekoälyvartille on nimensä vastaisesti varattu reilu puoli tuntia aikaa. Alussa kuulemme 5-15 min case-esittelyn opettajan arjesta ja sen jälkeen keskustelemme hetken yhdessä. Aikataulutus on aina koulumaailmassa haastavaa ja senpä vuoksi Tekoälyvartin tallenteiden kysyntä onkin ollut innokasta.
Myös Varian tiimeissä aiheesta keskustellaan ja käytäntöjä kehitetään ja jaetaan. Osa opettajista on ehtinyt käsitellä aihetta paljon jo opiskelijoidenkin kanssa. Variassa järjestetään yhteistä koulutusta ja osaamista on nyt myös helppo hankkia erilaisissa ulkoisissa seminaareissa ja webinaareissa, joita on nyt runsaasti tarjolla. Ongelmia aiheuttaa ainoastaan valinnanvaikeus ja aikapula!
Linjaukset ja ohjeet
Vantaan kaupungin Kasvatuksen ja oppimisen toimialan Tekoälyn pelisäännöt linjaavat Varian toimintaa. Pian on myös koko toisen asteen koulutuksen yhteinen työpaja omien, täsmentävien ohjeiden ja vinkkien parissa. Näistä saamme Variassa tukea tekoälysovellusten käyttöön, tunnusasioihin, yhteiseen pedagogiseen keskusteluun ja omien ohjeidemme jatkuvaan kehittämiseen.
Varian yleisohje: (tuottava) tekoäly pähkinänkuoressa
- Tekoälysovellukset muuttavat työtä ja tiedon hankkimista ja muokkaamista monella tapaa
- Tekoälysovelluksia on tärkeä käyttää vastuullisesti, eettisesti ja tietoturvallisesti
Tekoälyn hyödyntäminen
- Tekoälyteknologiat ja –mallit sekä erilaiset sovellukset ovat ihmisen tekemiä kehittyneitä työkaluja ("työkavereita"), jotka ei ole hyviä tai pahoja.
- Tekoälysovellus tekee tuotoksen käyttäjän antaman kehotteen eli promptin perusteella.
- Kannattaa tutustua erilaisiin tekoälysovellusten käyttötapoihin ja kokeilla rohkeasti, mihin tarkoitukseen työkalu parhaiten sopii.
- Paljon opimme myös keskustellen ja omia kokemuksia jakaen.
- Opiskelijoita kannattaa tukea opettelemaan tekoälysovellusten käyttöä oppimisen parantamiseen.
- Pedagogisilla ratkaisuilla voidaan ohjata oppijaa huomaamaan milloin tekoälyä kannattaa käyttää ja milloin ei.
- Tekoälyn käyttö yleistyy myös työelämässä ja olemme tärkeässä roolissa työelämätaitojen opettamisessa.
Huomioitavaa
- Tekoäly-kielimallit ovat oikeasti “älyttömiä” eli ne tuottavat tekstiä todennäköisyyksien perusteella, ei varsinaisesti sisältöä ymmärtäen.
- Kielimalleja on koulutettu valtavalla määrällä ihmisten kirjoittamaa tekstiä ja siksi niiden tuottama sisältö on usein varsin laadukasta.
- Virheellistä tekstiä ja hölynpöly-sisältöä kutsutaan hallusinoinniksi.
- Omaa osaamista, tiedon tarkistamista ja kriittistä ajattelua siis tarvitaan edelleen, ehkä jopa aiempaa enemmän. Kielimallia käyttävä ihminen on aina vastuussa käyttämästään tekstistä.
- Tekoälysovelluksilla tuotettua sisältöä on vaikea erottaa ihmisen (perinteisemmillä työvälineillä) tuottamasta sisällöstä.
- Opiskelijoiden kanssa kannattaa sopia milloin on ok käyttää tekoälysovelluksia opiskelussa ja milloin se ei sovi. Tehtävien ja työn ohjeistus sekä oppimista tukevat käyttötavat ovat avainasemassa.
- Jos opiskelija käyttää tekoälysovelluksen tuotosta vastoin ohjeita tai esittää sitä vilpillisesti omanaan, sovelletaan Varian yleisiä vilppi ja kurinpito –ohjeita.
- Käytätpä mitä vain tekoälysovelluksia, muista tietosuoja. Sovellukseen syötetyt tiedot saattavat tallentua sinne ja niiden jatkokäytöstä ei aina ole varmuutta. Nyrkkisääntönä on hyvä muistaa, ettei syötä sovelluksiin tietoa, jota ei laittaisi julkisesti nettiin.
Tekoäly, tukiäly
Aiheesta huolimatta tämä blogiteksti on tähän saakka kokonaan ihmisen ilman tukiälyä kirjoittama. Annetaan siis tekoälylle edes viimeinen sana:
Tekoäly on nopeasti kehittyvä ala, joka tarjoaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia oppimiseen ja opetukseen. On tärkeää pysyä ajan tasalla uusimmista kehityksistä ja hyödyntää tekoälysovelluksia vastuullisesti ja eettisesti. Toivottavasti tämä blogi auttoi sinua ymmärtämään paremmin tekoälyn käytön periaatteita oppilaitoksessamme. (Bing Chat Enterprise (ChatGPT, kielimalli) viitattu 6.10.2023.)
Verkkopedagogi Anna Kepanen ja hallinnon kehittäjäopettaja Piia Kovalainen