Varia Hiekkaharjussa kerätään sisäilmatietoa – tilojen käyttäjiltä toivotaan palautetta

Tiedote

Varia Hiekkaharjun tiloihin asennettavat mittausanturit keräävät tietoa sisäilman olosuhteista. Opettajat, opiskelijat ja muut tilojen käyttäjät pääsevät seuraamaan kerättyä mittaustietoa ja antamaan palautetta vaivattomasti QR-koodin avulla.

Järjestelmä asennetaan käyttökuntoon 9.9.2022. Sitä on tarkoitus käyttää koko lukuvuoden ajan. Asennuksesta voi aiheutua lyhyt, korkeintaan 15 min/tila häiriö tilojen käyttäjille.

Tilankäyttäjiltä toivotaan palautetta

Järjestelmä antaa tietoa sisäolosuhteista reaaliaikaisesti. Tiloihin asennetaan seinälle QR-koodeja, joita skannaamalla tiedon saanti ja palautteenanto on helppoa. Omaan puhelimeen ei tarvitse asentaa mitään. QR-koodi vie suoraan palautteenantosivulle, eikä järjestelmä yksilöi palautteen antajaa tai puhelinnumeroa. Järjestelmän kautta voi esimerkiksi katsoa tilan lämpötilan ja tarvittaessa antaa palautetta vaikkapa poikkeavista hajuista.

Tiloihin asennettavien mittausantureiden avulla seurataan sisä- ja ulkoilman välistä paine-eroa, jonka avulla saadaan tietoa ilmanvaihdon toiminnasta ja tasapainosta. Lisäksi mitataan sisäilman lämpötilaa, suhteellista kosteutta ja hiilidioksidipitoisuutta. Hiilidioksidipitoisuuden seuranta antaa tietoa ilmanvaihdon riittävyydestä. Mittausantureita on sijoitettu Varia Hiekkaharjun A-osaan. Niiden sijoittelussa on huomioitu ilmanvaihtokoneiden palvelualueet ja käyttäjien toiveet. Sisäolosuhdeseuranta ei millään tavoin haittaa tilojen normaalia toimintaa. Tekoälyä hyödyntävän seurantajärjestelmän tuottaa yritys 720 Degrees.

Kuitututkimuksia syyskuussa

Hiekkaharjun A-osassa tehdään myös ilmanvaihtoon liittyviä selvityksiä syyskuussa. Aluetta palvelevien ilmanvaihtokoneiden kuitulähteet kartoitetaan. Tiloihin tuodaan kahden viikon ajaksi näytteenottoalustoja, jolle laskeutuneesta pölystä määritetään kuitupitoisuus. Lisäksi tilojen ilmamääriä mitataan pistokoeluonteisesti.

Tutkimukset käynnistyvät 7.9.2022 ja niistä voi aiheutua lyhytkestoista häiriötä tilojen käyttäjille.

Piia Markkanen

sisäilmakoordinaattori