ITK2023-konferenssissa kolme esitystä Variasta
Vantaan ammattiopisto Varian opettajat ja asiantuntijat kävivät Hämeenlinnan Aulangolla esittelemässä Varian digikehittämistä ja opetuksen käytäntöjä muille digitaalisesta koulutuksesta yhtä innostuneille opettajille ja kehittäjille. Aulangon ITK2023-konferensissa kuultiin noin 80 laadukasta esitystä digitaalisesta koulutuksesta. Vantaan ammattiopisto Varian esityksiä niistä oli kolme. Varian aiheita tänä vuonna olivat: digitaalinen etenemisen seuraaminen rakennusalalla, toimeen tuleminen digitaalisten järjestelmien kanssa ja verkkosisältöjen yhteiskehittäminen.
Varian asiantuntijat esittelevät yhteiskehittämistä ITK2023-konferenssissa
Sisältö
Suomen suurin digitaalisen koulutuksen tapahtuma ITK-konferenssi järjestettiin Hämeenlinnan Aulangolla 19.-21.4.2023. Tapahtuma keräsi taas ison ja innostuneen joukon opetusalan ammattilaisia verkostoitumaan, seuraamaan esityksiä ja esittelemään omaa digiopetuksen kehittämistä. Vantaan ammattiopisto Variasta oli paikalla niin innokkaita esitysten seuraajia kuin kolme omaa esitystä Varian digiasioista.
YTO-verkkomateriaalien yhteiskehittäminen - Mitä taustalla tapahtuu? (Torstaina 20.4.2023)
Opiskelijoiden opiskelun pohjaksi tarvitaan laadukkaita, pedagogisesti korkeatasoisia ja tutkinnon osien osaamistavoitteisiin yhtenäisesti vastaavia materiaaleja. Vantaan ammattiopisto Variassa on päätetty käyttää oppilaitoksen omia verkkomateriaaleja ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien opetuksessa. Opiskelijan joustavan opiskelupolun mahdollistaminen verkko-oppimisympäristöä hyödyntämällä sekä opettajan laadukkaat materiaalit ovat olleet oppilaitoksen verkkokehittämisen päämäärä jo useita vuosia.
Esityksessä keskityimme verkkomateriaalien yhteiskehittämiseen ja laatuun: Miten yhteiskehittämistä tuetaan ja koordinoidaan? Mikä rakenteissamme toimii ja miksi pysymme valitsemallamme tiellä.
Ajantasaisuus ja käytettävyys vaativat materiaalin jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitoa. Tarpeita tulee niin ulkoisista kuin sisäisistäkin syistä, esim.
- Ulkoiset: Tutkinnon osien perusteiden muutokset (OPH), oppimisympäristön käyttöjärjestelmän tai työkalujen päivitykset
- Sisäiset: oppilaitostasoiset ja tasalaatuisuutta ja yhtenäistä käyttökokemusta lisäävät pedagogiset ja tekniset ratkaisut, myös oppimisanalytiikan ja seurannan kehittäminen kaikki käyttäjäryhmät huomioiden (opiskelija, ohjaava opettaja, vastuuopettaja, erityisopettaja, opinto-ohjaaja)
- Osa-alueen sisäiset: käyttökokemukset ja opiskelijapalaute
Esityksessä havainnollistimme kehittämistyötä YTO-materiaalien kehittämisen vuosikelloilla 2021-2023.
Anna Kepanen, verkkopedagogi ja Anna Rasa, YTO-koordinaattori
Osaamisen hankkiminen ja sen seuraamisen ihanuus ammatillisessa koulutuksessa (perjantai 21.4.2023)
Ammatillista osaamista hankitaan oppilaitosten työsalien lisäksi monissa paikoissa, erityisesti työpaikoilla ja verkossa, mutta myös vapaa-ajalla, harrastuksissa, viikonloppuisin naapurin tai kummitädin luona, jne.
Kun oppimisympäristöt eivät enää ole sidottu paikkaan tai aikaan, ne mahdollistavat opiskelijoille yksilölliset oppimispolut ja etenemisen yksilöllisen aikataulun mukaan. Ongelmaksi tulee se, miten tämä kaikki eri paikoissa hankittu osaaminen saadaan järkevästi koottua samaan paikkaan ja miten se tehdään näkyväksi sekä opiskelijalle itselleen että myös opettajalle.
Ammatillisen koulutuksen vastuuopettaja on jo nyt täystyöllistetty kaiken maailman kirjauksilla eri järjestelmiin. Sen takia oppimisen seuraamisen ei pitäisi tuoda enää lisätyötä opettajalle, vaan sen pitäisi päinvastoin helpottaa opettajan työtä ja sen pitäisi olla erittäin helppoa ja yksinkertaista. Samoin opiskelijalle ammatillisten opintojen edistymisen seurantavälineen pitää olla niin helppo käyttää, että sen käyttämisestä tulee rutiini ja sen jaksaa tehdä vielä pitkän työpäivän jälkeen.
Me olemme nyt yksinkertaistaneet ammatillisen osaamisen hankkimisen seurannan niin helpoksi, että väitämme, että tämän helpommaksi se ei voi enää mennä. Kerroimme foorumiesityksessä, miten päädyimme nykyiseen tapaan toimia. Variassa etenemisen seurannassa on käytössä Workseed.
Liisa Huittinen, lehtori ja Matias Kuukauppi, ammatillinen opettaja, rakennusala
Sopuisaa elämää Studentan kanssa (perjantai 21.4.2023)
Oppilaitoksesta ja järjestelmästä riippumatta kaikki painiskelevat samojen haasteiden kanssa. Miten saadaan dokumentoinnista sujuva osa arkea? Miten tietojärjestelmä palvelee tarpeitamme? Noudatammeko varmasti kaikkia lakipykäliä?
Kun tasapainoilemme byrokratian ja sujuvan arjen välimaastossa, tietojärjestelmän tehtävä on auttaa eikä hankaloittaa. Sen tulee olla työkalu, jota osataan käyttää. Sitä tulee käyttää päivittäin osana normaalityötä. Dokumentaatio ei saa olla ylimääräinen paha, joka tehdään, jos jaksetaan. Tietojärjestelmää ei pidä pitää peikkona vaan ystävänä.
Jotta järjestelmien täyteisestä arjesta saadaan sujuvaa, olemme laatineet huoneentauluksi seitsemän onnistumisen askelta. Askeleiden taustalla on ajatus siitä, että onnistuminen on jokaisen vastuulla. Me kaikki voimme pienillä asioilla edistää sitä, että järjestelmän käyttö on sujuva osa arkea. Mielestämme paras tulos saavutetaan, kun ollaan itse aktiivisia eteen tulevissa haastekohdissa. Ratkotaan ongelmia aktiivisesti.
ITK:ssa esittelimme huoneentaulun ja jaoimme sen kaikkien vapaaseen käyttöön. Huoneentaulun esittelyn lisäksi kerroimme käytännön esimerkkejä siitä, mitä kukin askel tarkoittaa meillä Variassa. Esimerkkien kautta avasimme, mitä askeleita olemme jo ottaneet tai mitä meillä on työn alla, ja ennen kaikkea; mitä olemme oppineet.
Jokainen meistä haluaa onnistua työssään ja olla sopusoinnussa välttämättömien työkalujen kanssa. Vaikka se ei ole itsestäänselvyys, sopu ja mielenrauha on kuitenkin mahdollista saavuttaa. Sen eteen kannattaa tehdä töitä!
Elina Salo, projektipäällikkö ja Erja Hakku, projektityöntekijä