“Workseed on paras työkalu, jolla opiskelijan osaamista voi seurata”

Blogi Digivaria

Asiasanat

Koulutus

Vantaan ammattiopisto Variassa on käytössä digitaalinen etenemisen seuranta, ohjaus ja palaute opiskelijoille osaamisen hankkimisessa niin oppilaitoksessa kuin erityisesti työelämässä oppimisessakin*. Suurimmassa osassa tutkinnoista on käytössä Workseed** ja suosituin sisältötyyppi on monivalintapohjainen oppimispäiväkirja.

Opiskelija istuu työsalissa puhelin kädessä. Takana on auto konepelti auki. Pöydällä on työkaluja.

Copilot (DALL-E) 5.6.2024

Sisältö

Teimme huhtikuussa vuosittaisen tilannekatsauksen Varian tiimien ja eri tutkintojen hyvistä käytännöistä ja ajankohtaisista ideoista opiskelijoiden digitaalisen etenemisen seurannan kehittämisessä. Tänä vuonna tiimeissä oltiin hyvin samoilla linjoilla kuin viime keväänäkin.

  • Parhaaksi puoleksi Workseedin käytössä nähtiin viimevuotiseen tapaan ajantasainen, yhteinen tieto opiskelijan tilanteesta ja mahdollisuus vuorovaikutukseen opiskelijan ja opettajan ja työpaikkaohjaajan välillä.  
  • Paras hyöty etenemisen seurannasta koettiin saatavan tiimeissä, joissa yhteinen kehittäminen on koordinoitu, kaikki sitoutuvat käyttöön ja Workseed tulee tutuksi opiskelijoille ensimmäisestä tutkinnon osasta alkaen.  
  • Opiskelijoiden osaamisen hankkiminen, sen sujuminen hyvin tai mahdolliset ongelmat, tulevat digitaalisessa etenemisen seurannassa näkyviksi. Näin opiskelijan yksilöllinen polku kohti näyttöä voi nopeutua tai tarvittavaa tukea osataan antaa hyvissä ajoin.  
  • Opettajan ehkä vaihtuessa, jatkuu opiskelijan polku sujuvasti ja uusi opettaja on heti ajan tasalla.

Tilannekatsauksen perusteella suurimmassa osasta tutkinnoissa (76 %) Workseediä käytetään sekä oppilaitoksessa että työelämässä oppimisessa. 71 % vastaajista kertoo, että työpaikkaohjaajat ovat mukana Workseedissä pääosin tai jossain määrin. Viime lukukauden aikana erityisesti Workseedin käyttöä näytön suunnittelussa on kehitetty kuhunkin tutkintoon/tutkinnon osaan parhaiten soveltuvin tavoin.

Yleisesti hyväksi, hyödylliseksi ja helpoksi käyttötavaksi kuvataan päiväkirjan käyttö tehtyjen töiden, käytettyjen työvälineiden ja tuotteiden dokumentointiin valokuvin ja/tai sanallisesti. Opiskelija valitsee ensin monivalintalistauksesta päivän työtehtävät ja lisää sen jälkeen päiväkirjaan työn tarkemman kuvauksen. Opettajalle keskeiseksi käyttötavaksi mainitaan puolestaan erityisesti työssäoppimisen ajantasainen seuranta.  

Tilannekatsauksessa nousi esille, että opettajilla olisi halua tehdä laajempaakin yhteiskehittämistä Workseedin sisältöihin työajan niin salliessa. Kehittämiskohteina ja –toiveina nousi esille selkeä sopiminen työnjaosta ja kehittämistyön ja yhtenäisten käyttötapojen systematisoiminen. Joissakin tiimeissä Workseedin kehittäminen onkin otettu yhteiseksi projektiksi ja jokainen opettaja on valinnut sieltä jonkin kehitettävän sisällön, käyttötavan tai osaamistarpeen.  

Opettajan hyvänä tukena digitaalisen etenemisen seurannan käytössä mainitaan tiimien digimentorit. Workseedin käyttö nähdään opettajien digitaalisena perusosaamisena, joka onneksi on helposti opittavissa. Variassa etenemisen seurantaa onkin kehitetty pitkäjänteisesti jo pidemmän aikaa, joten hyviä käytäntöjä ja valmiita ideoita ja käyttötapoja löytyy. Olemme oppineet kuinka välineen saa ketterästi käyttöön ja kuinka “yksinkertainen on kaunista” - ja toimivaa.

Pisimpään Workseediä käyttäneissä tiimeissä halutaan sitä ehdottomasti ylläpitää ja nähdään ketterän digivälineen isot hyödyt opiskelijan ja opettajan työssä. Tilannekatsauksessa eräs opettaja kiteyttikin: “Workseed on paras työkalu, jolla opiskelijan osaamista voi seurata.”

Teksti: Anna Kepanen

Yhteyshenkilöt:

  • Liisa Huittinen, Varian Workseed-yhteyshenkilö
  • Anna Kepanen, verkkopedagogi
  • Marja Vartiainen, osaamispalvelupäällikkö

 

*Tutustu halutessasi Varian “OPA-ajatukseen” aiemmasta blogikirjoituksesta: Miten Workseediä käytetään Varian tutkinnoissa? 

**Kahdessa Varian perustutkintotiimissä on käytössä etenemisen seurantaan Varian verkko-oppimisympäristö itslearning. Myös näissä tutkinnoissa nähdään samat hyvät puolet digitaalisessa etenemisen seurannassa ja kehittämistyötä tehdään pitkäjänteisesti opiskelijoiden ja opettajien työn sujuvoittamiseksi.  

Liittyvät sisällöt

Kaikki kategoriassa Digivaria