Metropolian opiskelijat tutustuivat Varian automaalaamoon

Artikkeli

Autotekniikan insinööreille näytettiin vauriokorjauksen käytännön puolta automaalauksen näkökulmasta ja tutustuttiin eri korjaamotoimintoihin.

Opiskelija Ilo Voutilainen pääsi kuvaamaan spektrometrillä Heikki Kutjan opastuksella.

Vantaan ammattiopisto Varia yhdisti jälleen voimansa ammattikorkeakoulu Metropolian kanssa maanantaina 4.3. Autotekniikan insinööreille näytettiin vauriokorjauksen käytännön puolta automaalauksen näkökulmasta ja tutustuttiin eri korjaamotoimintoihin.

Päivä oli osa pidempää koulutuskokonaisuutta. Aikaisemmin opiskelijat ovat esimerkiksi tutustuneet Sampo Vesterisen opastuksella, auton nelipyöräsuuntaukseen ja kuljettajaa avustaviin ADAS-järjestelmiin.

Opettaja Heikki Kutja oli tullut jo aamulla valmistelemaan päivää.

Päivän alkaessa paikalla ovat Varian automaalauslinjan opettaja Heikki Kutja sekä Varian osaamispalveluesimies Antti Karetie. Varian tavoite on, että heidän omat oppilaansa jatkaisivat opintoja toisen asteen jälkeen. Metropolian tarjoamat autoalan koulutukset on yksi mahdollisista väylistä.

- Tällaista yhteistyötä on ollut enemmän muilla aloilla kuten sähkölinjan kanssa.

Idea on, että tulevaisuudessa jatkumo toisen asteen ja korkeakouluopintojen välillä olisi luonnollinen, Karetie kertoo.

Samalla Varia tarjoaa Metropolian opiskelijoille konkretiaa heidän opintojensa rinnalle, joista iso tehdään tietokoneen ja erilaisten ohjelmien ääressä. Tavoitteena on laajentaa ja syventää heidän osaamistaan.

Paikalla on tiivis porukka ja Autokeskus Airportin teknisen palvelun päällikkö Elias Koskinen aloittaa esittelemällä yritystä. Hän muistaa myös kertoa omasta opiskelu- ja työpolustaan, mikä on varmasti hyödyllistä kuultavaa, sillä paikalla olevilla opiskelijoillakin on erilaisia taustoja.

Koskinen painottaa esityksessään Autokeskuksen perheyritystaustaa ja puhuu alaa odottavista muutoksista, joita autojen sähköistyminen aiheuttaa. Autokeskus ja Metropolia jäävät vielä esitelmän jälkeen keskustelemaan korjaamojärjestelmistä kuten Automasterista ja CAB-järjestelmästä, jolla tehdään vauriokorjauslaskelmia.

Osana koulutusta Metropolian opiskelijoilla on vielä myöhemmin luvassa asiantuntevaa opastusta muista CAB-järjestelmän saloista Varian Jarmo Mäkilaakson johdolla.

 Autokeskuksen edustaja Elias Koskinen esitteli yrityksen toimintaa ja kertoi omasta työurastaan.

Ennen kuin päivän porukka päästetään työn touhuun, Heikki Kutja esittelee opiskelijoille tietokoneelta CAB-järjestelmällä tehdyn laskelman, jonka maalari näkee ennen työn aloittamista. Näkymä kertoo työntekijälle, mitä asioita tulee ottaa huomioon työajassa ja kustannusarviossa.

- Kun laskelma on tehty oikein heti alussa, se säästää kaikkien osapuolten aikaa, Kutja vinkkaa.

Opiskelija Ilo Voutilainen pääsi kuvaamaan spektrometrillä Heikki Kutjan opastuksella.

Sitten onkin aika pistää suojavarusteet päälle. Päivän tehtävä on lokasuojan maalaus kaksikerrosmenetelmällä. Miten se käytännössä tapahtuu?

Aluksi Kutja näyttää, miten väri määritellään spektrometrikameralla. Kameran käyttö vaatii vakaata kättä ja kärsivällisyyttä, mitä opiskelija Ilo Voutilainen pääsee kokeilemaan. Muutaman yrityksen jälkeen oikea sävy on selvillä ja päästään sekoittamaan mittausta vastaava väri.

Seuraavaksi työstettävä osa puhdistetaan, jotta pinta on puhdas ennen pohjamaalia. Eri maaliseokset syntyvät vaa’an ääressä, missä komponentit punnitaan. Paikalla olevista Metropolian opiskelijoista jokainen pääsee vuorollaan sekoittamaan maaliseoksen jotakin työvaihetta varten.

Ruiskutuskopissa kävi kuhina.

Huolellisen valmistautumisen jälkeen opiskelijat sekä Autokeskuksen edustajat Elias Koskinen ja Aleksi Serlin siirtyvät Kutjan johdolla ruiskutuskoppiin. Siellä jokaista odottaa oma työstettävä osa.

Pohjamaalin jälkeen seuraava kerros on varsinainen värimassa. Värin pääsi mittamaan ja sekoittamaan opiskelija Valtteri Vajavaara. Oikealla työtä seuraa Autokeskuksen Elias Koskinen.

Opettajana Kutja käy jokaisen työvaiheen ensin suullisesti läpi, minkä jälkeen hän näyttää, miten käytännön työ tapahtuu. Hän ennättää vaiheiden lomassa kertomaan myös maalaustarvikkeista ja vastaamaan osallistujien kysymyksiin.

- Meillä voidaan opettaa erilaiset automaalauksessa tarvittavat tekniikat. Ei oikeastaan ole väliä, minne oppilas päätyy töihin, sillä hän jo osaa monia työtapoja, Kutja kuvailee opetusta.

Varian automaalauslinjalla on käytössään modernit tilat yhteistyössä Amoy Oy:n kanssa, mikä mahdollistaa kilpailukykyisen osaamisen opetuksen. Erityisesti uusi ruiskutuskoppi sai osakseen ihmettelyä ja kehuja osallistujilta jo ennen työn aloitusta.

- Tällainen paikka on opiskelijan lottovoitto. Meiltä ei lähdetä työelämään vanhoilla opeilla, osaamispalveluesimies Karetie kehuu.

Heikki Kutja antaa kaikille ohjeita ennen viimeisen kerroksen eli lakan ruiskutusta.

Viimeisen vaiheen eli lakan jälkeen osat kiiltävät kopin valoissa. Metropolian opiskelijoille päivä oli mielenkiintoinen ja mahdollisti uuden kokeilemisen.

- On siistiä, että näkee tätäkin puolta. Vaikka itse maalaaminen ei kuulu omaan työnkuvaan, en sulje pois, etteikö tämä olisi ollut hyödyllistä, ajoneuvosuunnitteluun erikoistuva kolmannen vuoden opiskelija Valtteri Vajavaara summaa urakan jälkeen.

Samoilla linjoilla ovat myös opiskelijat Ilo Voutilainen ja Veeti Toiviainen.

- Oli hauskaa kokeilla. Itse asiassa ihme, etten ole aikaisemmin tehnyt mitään tällaista, korikorjaajana vuosia työskennellyt Voutilainen pohtii.

- Maalaaminen oli erilaista ja hauskaa, Toivianen toteaa samaan hengenvetoon.

Ammattiopisto Varia haluaa panostaa eri koulutusasteiden väliseen yhteistyöhön. Toiminnassa näkyy jatkumo ja sitä kautta Varia toimii hyvänä pohjana esimerkiksi jatko-opintoihin.

 

Tekstin on kirjoittanut suomen kielen yliopisto-opiskelija Liina Kutja

 

Katso myös

Automaalaamossa juhlittiin avajaisia

Ajoneuvoalan perustutkinto

Amoy Training Hub (amoy.fi)