Digistöd
Presentation
Vi hjälper dig med e-tjänster i vardagen och digitala problem, men användarnamn, lösenord och nyckeltal är personliga. För att värna om din säkerhet sköter vi inte dina personliga ärenden för dig, och vi tar inte ställning till innehållet i e-tjänsterna (t.ex. vad som ska skrivas på blanketter). Vid behov hänvisar vi dig till en sakkunnig.
Vilken typ av digitalt stöd behöver du?
Innehållet i det digitala stödet kan variera från vägledning till digital ärendehantering till programinstallation och idrifttagning. Alla aktörer som tillhandahåller digitalt stöd avgör själv vilken typ av digitalt stöd som tillhandahålls. Tjänsten är vanligtvis tillgänglig på finska, svenska och engelska.
Klicka på rubrikerna nedan för att se var du kan få hjälp med dina digitala problem och se på vilka andra språk tjänsten tillhandahålls.
Observera att en del länkar leder till finskspråkiga sidor.
Många av stadens verksamhetsställen har datorer som får användas av kunderna. Kunddatorer har grundläggande kontorsprogram och internetuppkoppling. Vissa datorer är utrustade med särskild programvara, till exempel en grafikarbetsstation. Att använda kunddatorer är gratis, men vissa av dem måste reserveras i förväg. Instruktioner för datorerna finns på webbplatsen för verksamhetsstället i fråga.
Observera att en del länkar leder till finskspråkiga sidor.
Bibliotekens kunddatorer och utskrifter. En del bibliotek har också följande tjänster och du kan boka dem via tjänsten Timmi 360: arbetsutrymme, videokonferensrum, mediearbetsstation eller 3D-skrivare. På Dickursby bibliotek finns en digitaliseringsapparat för ljudinspelningar och du hittar den i menyn Sök efter tjänst och Digitalisering av ljudinspelning. Boka via tjänsten Timmi 360.
På Vandainfo i Myrbacka och Dickursby finns det kunddatorer, skannrar och skrivare som du kan använda för att sköta officiella ärenden. Vid behov får du hjälp med utrustningen. Utskrifterna är alltid svartvita i storleken A4. Utskrifter och kopior i anknytning till myndighetsärenden kostar inget. Övriga utskrifter och kopior är avgiftsbelagda.
På invånarlokalerna i Björkby, Myrbacka och Dickursby finns kunddatorer som du kan använda. För närvarande är det inte möjligt att skriva ut. Du får mer information av invånarlokalerna.
Ohjaamos kunddatorer kan användas av unga för ärenden som gäller utbildning och arbete.
På välfärdsområdets verksamhetsställen för socialservice finns det kunddatorer till exempel för att sköta utkomstärenden.
Servicecentret för sysselsättningstjänster i Vanda har kunddatorer för jobbsökning.
Observera att en del länkar leder till finskspråkiga sidor..
På Vandainfo får du vägledning i hur du uträttar ärenden i stadens och andra aktörers e-tjänster. Du kan be om hjälp med att använda till exempel tjänsten VaSa, Vanda stads responsservice eller tjänsten lupapiste.fi.
Vandas flerspråkiga rådgivningstjänst betjänar kunder vid servicepunkten för sysselsättnings- och integrationsservice, Vandainfo i Myrbacka och International House Helsingfors. Service ges också per telefon och per e-post. Rådgivningstjänstens språkurval varierar beroende på dag och servicepunkt. Kontrollera den flerspråkiga rådgivningstjänstens servicetider, servicespråk och kontaktinformation på tjänstens webbsidor.
Vanda stads Molnagenter ordnar digital information för kommuninvånare på Vandainfo i Myrbacka och Dicursby. Molnagenterna vägleder och hjälper med att använda olika enheter, webbtjänster och applikationer. Du hittar informationen i Vandas evenemangskalender.
Nu kör vi!: Stöd för ärendehantering och för att använda tillämpningar ges på arabiska, engelska, finska, ryska, och somaliska. Rådgivning ges av fyra organisationer i Vanda.
Vantaan Järjestörinki ry ger vägledning till kundens egen enhet på arabiska, dari, engelska, farsi, ukrainska, estniska, ryska och finska.
Vid verksamhetsstället Navigatorn (Ohjaamo) för ungdomar får du hjälp till exempel i frågor som gäller jobbsökning, utbildning, boende, ekonomi, hälsa och fritid. Digihandledarna hjälper kunderna till exempel att använda tjänsten Jobbmarknaden, sköta digitala ärenden i samband med jobbsökning eller ansökan om studieplats och att lära sig grundläggande digitala kunskaper. Du hittar handledningen i Vandas evenemangskalender: Digihandledare vid Navigatorn.
Vid Vanda stads sysselsättningstjänsters serviceställe får du hjälp med att hitta arbete och med tjänster som gäller studier. Digihandledarna hjälper kunderna till exempel att använda tjänsten Jobbmarknaden, sköta digitala ärenden som gäller jobbsökning och att lära sig grundläggande digitala kunskaper. Du hittar handledningen i Vandas evenemangskalender: Digihandledare på Fernissagatan.
Digihandledarna vid Björkby invånarlokal ger digitalt stöd måndagar och torsdagar. Du hittar handledningen i Vandas evenemangskalender: Digihandledare vid Björkby invånarlokal.
Observera att en del länkar leder till finskspråkiga sidor..
På Vandainfo får du allmän information om vissa myndigheters tjänster samt digitalt stöd för användningen av e-tjänster. Vandainfos personal tar inte ställning till innehållet i ärendena. Om du behöver hjälp av en sakkunnig, ger Vandainfo information om vem du kan kontakta.
Vandas flerspråkiga rådgivningstjänst betjänar kunder vid servicepunkten för sysselsättnings- och integrationsservice, Vandainfo i Myrbacka och International House Helsingfors. Service ges också per telefon och per e-post. Rådgivningstjänstens språkurval varierar beroende på dag och servicepunkt. Kontrollera den flerspråkiga rådgivningstjänstens servicetider, servicespråk och kontaktinformation på tjänstens webbsidor.
Vanda stads Molnagenter ordnar digital information för kommuninvånare på Vandainfo i Myrbacka och Dicursby. Molnagenterna vägleder och hjälper med att använda olika enheter, webbtjänster och applikationer. Du hittar informationen i Vandas evenemangskalender.
På biblioteken får du stöd för att hitta myndighetstjänster.
Digihandledarna vid Björkby invånarlokal ger digitalt stöd måndagar och torsdagar. Du hittar handledningen i Vandas evenemangskalender: Digihandledare vid Björkby invånarlokal.
Nu kör vi! ger stöd för ärendehantering och för att använda applikationer på arabiska, engelska, finska, ryska, och somaliska. Rådgivning ges av fyra organisationer i Vanda.
Vantaan Järjestörinki ry ger vägledning för kundens egen enhet på arabiska, dari, engelska, farsi, ukrainska, estniska, ryska och finska.
Hälsostationens digitala servicepunkt handleder kunderna i användningen av social- och hälsovårdens elektroniska tjänster på onsdagar varannan vecka under våren på hälsostation i Dickursby.
Bostadsrådgivningen hjälper dig till exempel att söka ett nytt hem och fylla i bostadsansökningar på webben.
Observera att en del länkar leder till finskspråkiga sidor.
Enter ry:s frivilliga seniorer ger personlig och icke brådskande handledning i användningen av datorer, pekplattor och mobiltelefoner. Handledningen är öppen och avgiftsfri för alla seniorer.
Vanda stads Molnagenter ger handledning och råd i att använda e-tjänster och applikationer. Du hittar handledningen under namnet Kuntalaisten digi-info (Myrbacka och Dicursby) under rubriken Digitapahtumia.
Digihandledarna vid Björkby invånarlokal ger digitalt stöd måndagar och torsdagar. Du hittar handledningen i Vandas evenemangskalender: Digihandledare vid Björkby invånarlokal.
Vanda vuxenutbildningsinstituts digitala rådgivning.
Vantaan Järjestörinki ry ger vägledning för kundens egen enhet på arabiska, dari, engelska, farsi, ukrainska, estniska, ryska och finska.
SeniorSurfs distanshandledning för seniorer: Hjälp per telefon med att använda dator, smarttelefon eller någon annan digital enhet. Handledare är Senior Surfs samarbetsparters pålitliga frivilliga kamrathandledare runtom i Finland.
Aktivera analytiska cookies för att visa den inbäddade YouTube-videon
Kanaler för digitalt stöd
Digitalt stöd kan erhållas i samma fysiska rum eller på distans. En del av aktörerna ger digitalt stöd varje dag och en del har jour vissa tider på olika verksamhetsställen. Kolla upp jourtider och eventuella förhandsbokningar på webbplatsen hos den aktör som ger digitalt stöd. Du kan ta del av olika aktörers kanaler för digitalt fjärrstöd via menyn nedan.
Vanda stad har också avgiftsfria kunddatorer där man kan sköta ärenden på egen hand.
Observera att en del länkar leder till finskspråkiga sidor.
På Vandainfo i Dickursby och Myrbacka får du vägledning i hur du sköter ärenden i stadens och andra aktörers e-tjänster.
Den digitala servicepunkten på Håkansböle bibliotek betjänar dig på fredagar. Digistödjarna på Vandainfo ger dig råd om hur du använder stadens och andra myndigheters tjänster. Du hittar handledningen under rubriken ”Digitapahtumia”. Handledningen i Håkansböle går under namnet "Digitukipiste Hakunilan kirjastossa".
Vandas flerspråkiga rådgivningstjänst betjänar kunder vid servicepunkten för sysselsättnings- och integrationsservice, Vandainfo i Myrbacka och International House Helsingfors. Service ges också per telefon och per e-post. Rådgivningstjänstens språkurval varierar beroende på dag och servicepunkt. Kontrollera den flerspråkiga rådgivningstjänstens servicetider, servicespråk och kontaktinformation på tjänstens webbsidor.
Vanda stads Molnagenter ordnar digital information för kommuninvånare på Vandainfo i Myrbacka och Dicursby. Molnagenterna vägleder och hjälper med att använda olika enheter, webbtjänster och applikationer. Du hittar informationen i Vandas evenemangskalender.
Enter ry:s ordnar kamrathandledning för seniorer på Mårtensdals bibliotek, Myrbacka bibliotek, Lumos bibliotek och Dickursby bibliotek samt i Foibe servicehus i Asola.
Biblioteken personal hjälper dig med att använda bibliotekets utrustning, digitala tjänster och e-material – liksom med andra digitala frågor – utifrån sin kompetens.
Hälsostationens digitala servicepunkt handleder kunderna i användningen av social- och hälsovårdens elektroniska tjänster på onsdagar varannan vecka under våren på hälsostation i Dickursby.
Nu kör vi! med tidsbokning i invandrarorganisationernas lokaler.
Vantaan Järjestörinki ry:s flerspråkiga rådgivning med tidsbokning i Myrbacka, Simonsböle och Björkby.
Vanda vuxenutbildningsinstituts digitala rådgivning i Dickursby.
Vuxenutbildning av Vantaan aikuisopisto på olika håll av Vanda
Vid verksamhetsstället Navigatorn (Ohjaamo) för ungdomar får du hjälp till exempel i frågor som gäller jobbsökning, utbildning, boende, ekonomi, hälsa och fritid. Digihandledarna hjälper kunderna till exempel att använda tjänsten Jobbmarknaden, sköta digitala ärenden i samband med jobbsökning eller ansökan om studieplats och att lära sig grundläggande digitala kunskaper. Du hittar handledningen i Vandas evenemangskalender: Digihandledare vid Navigatorn.
Vid Vanda stads sysselsättningstjänsters serviceställe får du hjälp med att hitta arbete och med tjänster som gäller studier. Digihandledarna hjälper kunderna till exempel att använda tjänsten Jobbmarknaden, sköta digitala ärenden som gäller jobbsökning och att lära sig grundläggande digitala kunskaper. Du hittar handledningen i Vandas evenemangskalender: Digihandledare på Fernissagatan.
Digihandledarna vid Björkby invånarlokal ger digitalt stöd måndagar och torsdagar. Du hittar handledningen i Vandas evenemangskalender: Digihandledare vid Björkby invånarlokal.
Man kan besöka bostadsrådgivningen varje vecka utan tidsbokning i invånarlokalerna i Björkby och Myrbacka samt på Vandainfo i Dickursby och i Navigatorn. Servicetiderna finns på bostadsrådgivningens webbplats.
Observera att en del länkar leder till finskspråkiga sidor.
Vanda-info ger digitalt stöd per telefon, via chatt och e-post. Vi hjälper dig att hitta den rätta kanalen för digitalt stöd om ärendet inte kan skötas på distans.
SeniorSurfs distanshandledning för seniorer (telefon, olika videosamtalapplikationer)
Nu kör vi! för personer med invandrarbakgrund (telefon, e-post)
Kontaktinformation till Vantaan Järjestörinki ry:s digitala rådgivning och flerspråkiga rådgivning (telefon, e-post)
Håkansböle internationella förening (telefon)
Vanda vuxenutbildningsinstituts digitala rådgivning (telefon, Teams)
Distanskurser av Vantaan aikuisopisto (Teams/Zoom)